Hanna

    Min stora dröm är att gå juristprogrammet i Lund, men jag är osäker på om mina betyg räcker till. (20,47). Om jag kollar på tidigare statistik från UHR så verkar det inte så, men samtidigt har jag hört om några som kommer in med lägre antagningspoäng än vad som står enligt antagningsstatistiken. Är det så? Finns det en chans att jag kommer in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    antagningsgränserna kan gå upp och ner och ibland ganska mycket. Teoretiskt sett har alla behöriga sökande till en svensk högskoleutbildning en chans att komma in.
    Gör också högskoleprovet, är mitt råd. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet, vilket ger ännu en chans att komma in.
    Du skriver om att du känner till att någon kom in med lägre merit än vad som krävdes... Det låter underligt i mina öron. Men jag tänker på att hen kanske hade högt resultat på högskoleprovet och kom in i HP-urvalet, eller om det då skedde någon form av AU, alternativt urval. Varje lärosäte får bestämma om de öppnar för AU. Det är en omständig och dyr process, och många lärosäten gärna avstår från att öppna för AU. Men om AU öppnas, då väljer man i den kvoten "extralämpliga" sökande, även om de har lägre meritvärde. Vem som anses "extralämplig" är en bedömning. Det ställs ett antal villkor för att kunna söka i AU (om den möjligheten öppnas för) - i så fall bör man noga läsa all information på lärosätets egen webbplats och följa instruktionerna, t.ex kan man behöva göra ansökan tidigare, göra högskoleprovet terminen innan man gör ansökan, skriva och skicka in den så kallade "levnadsbeskrivning", komma på intervju, genomföra test/tester mm.