Ludwig
    Hej jag ska precis välja gymnasie skola och undra om det är försent för att välja ett gymnasium utomlands? Skulle gärna vilja att gå på en militär skola och den enda nära för mig ligger i Stockholm Bernadotte och den har en svag inriktning på det och jag har kollat upp och det finns såna skolor i USA och om det finnas en chans att man kan välja det nu så behöver man ha ett medborgarskap där för att få gå militär skola?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre så känner jag inte till några militärskolor i USA som skulle kunna ta emot dig. Det vanligaste är att man går ett utbytesår i t.ex USA någon gång under gymnasiet. Det finns en del organisationer som har kontakt med olika skolor som kanske kan råda dig.

    http://www.ef.se/highschool/

    http://www.sts-education.com/sweden/hs/

    Det krävs dock ofta lång planering om man ska åka iväg och plugga utomlands ett år så jag tror inte att det är något du hinner göra inför nästa läsår men kanske något av dina gymnasieår./Lena, Syv