Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    tack för din fråga om naturbruksgymnasier. I listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?NB finns just nu (7 juni 2022) 121 "träffar" - det är alla de gymnasieskolorna som erbjuder minst en inriktning på Naturbruksprogrammet (NB). Just renodlade naturbruksskolorna är till antal - mindre än 121 (detta för att NB-programmet erbjuds även på andra typer av skolor än just "naturbruksgymnasiet").
    Jag vill rekommendera söka på just en viss inriktning inom Naturbruksprogrammet; den inriktningen som är av intresse för eleven. Vad gäller hitta "naturbruksgymnasier" så finns det skolorna som i sitt namn inte har ordet "naturbruk" men erbjuder endast naturbruksutbildningar, exempel:
    Öknaskolan
    Äventyrsturismgymnasiet
    Äventyrsgymnasiet
    Viltvårdsgymnasiet
    Sportfiskegymnasiet
    Realgymnasiet Växjö
    Realgymnasiet Trollhättan
    Realgymnasiet Sundbyberg
    Realgymnasiet Nyköping
    Realgymnasiet-Malmö
    Realgymnasiet-Luleå
    Realgymnasiet-Karlstad
    Realgymnasiet-Helsingborg
    Realgymnasiet-Halmstad
    Realgymnasiet-Eskilstuna
    Realgymnasiet-Borås
    Realgymnasiet-Borlange
    Naturguide-vildmarkskock vid Forshagaakademin
    Munkagårdsgymnasiet
    Karolinaskolan
    Jämtlands-gymnasium-wången

    Du får också gärna ställa din fråga till Naturbruksskolornas förening.

    Liselotte