Robert
    Hejsan!! Jag går på Fordonsprogrammet (åk1) och ska förmodligen välja personbilsmekaniker som inriktning. Jag har funderat lite om jag ska studera efter gymnasiet. Jag har letat om det finns en högskola i Skåne (helst västra) som yrkesutbildar till personbilsmekaniker, men jag hittade inga. Kanske finns det några skolor som du/ni hittar?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom Personbilsmekaniker ÄR en gymnasial yrkesutbildning så är du redan på väg att bli det om du väljer den inriktningen - det gör man inte på högskolan. Du blir alltså anställningsbar som Personbilsmekaniker om du får en yrkesexamen efter gymnasiet. När du sedan jobbar så kommer säkert din verkstad skicka dig på en mängd olika påbyggnadsutbildningar eftersom bilbranschen kommer ut med nya bilar och ny teknik hela tiden - då måste du hela tiden bli uppdaterad. Bra va! /Lena, Syv