Anonymous
    Hej!

    Jag tog studenten i år och fick ut ett studiebevis istället för ett högskoleförberedande examen. Jag håller på att läsa upp 4 kurser på Komvux nu och planerar att läsa ytterligare två kurser nästa termin i vår för att sedan ansöka till universitetet hösten 2020. Ifall jag får minst godkönt i alla kurser jag planerar att läsa då kommer jag att inte gå ut med några F överhuvudtaget. Det finns en del kurser i mitt studiebevis som jag inte är intresserad av att läsa nästa termin, jag undrar då om det är möjligt att byta ut de mot andra kurser? Kan jag alltså läsa andra kurser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael,
    du måste göra planering mot Examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    Det finns reglerna ang. examensbevis från Komvux men det finns också ganska stora valmöjligheter ang. vilka valbara kurser som får ingå.
    De "fasta" reglerna för exam.bevis från komvux är bl.a:
    - kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå;
    - det krävs 2400 poäng inklusive Godkänt betyg i Gymnasiearbete;
    - godkänd betyg i matematik 1 måste ingå;
    - minst en kurs i samhällskunskap, religion- och historia måste ingå;
    - ang. naturkunskap är det lite krångligt... beror på om man ska ha kemi, fysik och biologi-kurser i sitt exam.bevis eller inte...
    - är det Högskoleförberedande examen, så måste man ha godkända betyg i svenska 1, 2 och 3 samt i engelsk 5 och 6;

    *******
    Förutom de ovan nämnda kurser så måste Minst hälften av de resterande poängen vara från kurser "som får läsas" på "det programmet" som exam.beviset är från.. och andra halvan får vara "vilka gymnasiala kurser som helst".

    Bra om du ej kommer ha F-betygen in i ditt exam.bevis men annars så får man ha 150 F-poäng, som max, in i sitt exam.bevis från Komvux, men F-betygen får ej vara i vilka kurser som helst (vissa kurser måste tvunget vara betygsatta med godkända betyg).
    Tips" det är smart att ta med de kurser som krävs för särskild behörighet för just "din" högskoleutbildning.
    För övrigt är det smart att försöka få in kurser i vilka du har högre betyg (av de valbara kurserna), för att obligatoriska kurser måste ju ändå vara med.

    Gör högskoleprovet
    Du vet kanske själv redan att HP, högskoleprovet, ger en extra-chans att komma in på en svensk högskoleutbildning; vi rekommenderar därför att alla som kan, gör högskoleprovet; kostnad för att anmäla sig är 450 kr.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonymous : Hej! Tack för svaret. Jag studerade naturvetenskap inriktning samhälle och har kemi, biologi och fysik i mitt examensbevis. Eftersom jag studerade naturvetenskap, måste då de här kurserna ingå i mitt examensbevis?
    • Julia : Temat för Gymnasiearbete måste passa in i den inriktning som ditt exam.bevis har. Om det är GA inom naturvetenskap, då måste natur.vet kurserna ingå. Ett annat alternativ är att du tar examen från en annan utbildning, en annan inriktning - ex. Samhällsvet.inriktning, Estetik-och-medier eller Humanistisk alternativt Ekonomisk inriktning, men då måste temat för GA ha rätt tema och innehåll; då kanske du behöver göra om ditt GA.