Barbara
    Hej!
    Så här ligger det till: Jag sökte till naturbruk med inritktning djur när man sökte till ett gymnasium och jag kom in. Jag trivdes dock inte med människorna på skolan och bytte till samhällsprogrammet inriktning samhälle. Den lilla drömmen inom mig lever dock kvar och jag skulle fortfarande villja bli en djursköterska eller veterinär. Jag är dock osäker på veterinäryrket då det är mycket plugg. Min fråga är då, kan jag plugga någonting för att kunna bli djursköterska? Är komvux ett alternativ eller är det vuxenutbildning som gäller? Eller finns det ett helt annat alternativ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Barbara,
    du är intresserad av yrket - Djurskötare, skriver du. Det finns ett antal olika yrken inom det område och ett antal olika utbildningar;
    kika ex. på yrken Djursjukskötare >> och Husdjursagronom>> och på andra yrken, ex. på Djurvårdare på Djurparker;
    vill du i första hand jobba med att göra sjuka djur - friska eller kontrollera om djuren är friska - kika i första hand på https://www.framtid.se/yrke/djurhalsopersonal

    Liselotte

    Det finns, som sagt, väldigt många olika yrken som på olika sysslar med omvårdnad om djuren. De viktiga frågor som du måste ta ställning till - vill du (kan du) läsa i flera år på högskolenivå? eller vill du börja jobba fortast möjligt, även om det får bli mindre kvalificerade arbetsuppgifter?
    Är det en speciell sort djur du vill jobba med - ex. hästar eller hundar eller reptiler eller om du kan tänka dig jobba med vilka djur som helst?
    Det finns också ett antal yrken där man kan starta eget och jobba med djur utan någon speciell utbildning. Ex. på sådana yrken är Hästtandvårdare; Kennelägare och Hunddagisföreståndare. Mitt förslag är att du tittar på många olika yrken och väljer några som du "fastnar" för. Sedan ser man vilken utbildning som krävs, om det krävs någon speciell utbildning till just det yrket.

    Om det är just Djursjukskötare du vill bli - så är det en högskoleutbildning på SLU. Behörighet till den är Examensbevis /Grundläggande behörighet + godkända betyg i Matematik 2,
    Naturkunskap 2 och
    Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.

    På SA ingår både samhällskunskap 1b och matematik 2b; en kurs som du behöver lägga till är Naturkunskap 2.

    Som du kan se i Programplanen för SA, får man läsa Nk2 som en Programfördjupande kurs.

    Fråga på din skola om du kan läsa Naturkunskap 2. Får du Examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet med godkända betyg i matematik 2, samhällskunskap 1 och i naturkunskap 2, blir du behörig att direkt efter gymnasiet söka till Djursjukskötarprogrammet.

    Om du inte på din gymnasieskola kan läsa nk2, behöver du efter gymnasiet komplettera med den kursen.

    Komvux - är kommunal vuxenutbildning; det brukar finnas möjlighet att läsa nk2 på komvux. Men det går även att läsa nk2 på en folkhögskola eller skaffa sig kunskaper genom självstudier och skaffa betyg genom en prövning.

    Inom Yrkeshögskola kan det finnas utbildning till Djurvårdare. Särskilda behörighetskraven är just nu formulerade så här:

    Naturbruksprogrammet

    • Djuren i naturbruket, 100p
    • Djurens biologi, 100p
    • Djurhållning, 100p

      Äldre gymnasiebetyg beaktas och värderas av Studie-och yrkesvägledare i antagningsprocessen.

    Reell kompetens
    Om du vill söka utbildningen men inte har fullständig behörighet enligt ovan, exempelvis om du har erfarenhet av/arbetat med djur/djursjukvård eller har undersköterske- eller sjuksköterskeexamen, kan du söka på reell kompetens. Då behöver du skicka in intyg/betyg på det du har gjort och även skriva ett kort personligt brev där du berättar om dig själv och vad du vill med utbildningen. Det är sedan antagningsnämnden som gör en bedömning av din kompetens.