Daniel SYV

    Hejsan,
    eftersom funktionsvariationer finns av många olika slag, så är det svårt att ha en fullständig länksamling som skulle omfatta alla de olika möjliga varianter, men jag ska nu göra ett försök att  - nedan - lista upp en så fullständig länksamling som möjligt.
    Hjälp med info om vägledning för personer med olika typer av funktionsvariationer kan man bl.a få på följande sidor:

    Arbetsförmedlingen

    Autism & Aspergerförbundet har webbkurser och nerladdningsbara pdf med information

    Autismforum - Handikapp & Habilitering, kunskapscentret Autismforum, som är till för dig som söker kunskap om autism, Aspergers syndrom & andra autismliknande tillstånd;

    FUB - har som mål att skapa ett samhälle, där personer med utvecklingsvariationer kan leva sina liv till fullo;

    Försäkringskassan

    Heja Olika!  - hemsida om ett samhälle för alla;

    Gymnasiesärskoleutbildningar

    Handikappförbundens samarbetsorgan

    Kungliga tekniska högskolan- info om Stöd för studenter med funktionsnedsättning;

    Lexin är ett samarbete mellan Institutet för språk och folkminnen och Kungliga tekniska högskolan;

    MISA - har som långsiktigt mål att följa och stödja forskning som handlar om att ge personer med funktionsnedsättningar bättre förutsättningar på arbetsmarknaden och samhället i övrigt

    Myndigheten för delaktighet  följer, stödjer och kommunicerar utvecklingen inom funktionshindersområdet.

    Regeringskansliet

    Riksgymnasiet för döva och hörselskadade

    Skolinspektionen är en statlig myndighet som granskar skolor och bedömer ansökningar om att driva fristående skola. Vi har tillsynsansvar för skola, vuxenutbildning, fritidshem, förskola och annan pedagogisk verksamhet. Målet är en god utbildning i en trygg miljö.

    Skolverket är svensk central förvaltningsmyndighet för det offentliga skolväsendet för barn, ungdomar och vuxna samt för förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen.

    Skolverkets Kalendarium - konferenser, seminarier & webbinarier som Skolverket arrangerar, ensam eller tillsammans med andra aktörer samt också evenemang där deras medarbetare medverkar;

    Socialstyrelsen

    Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM - har som mål att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning;

    Statistiska centralbyrån

    Svenska Föreningen Supported Employment - bildades år 1997 & är medlem i EUSE, Europeiska Unionen för Supported Employment. Föreningens ändamål är att samla & sprida kunskap om metoden supported employment & främja användningen & utvecklingen av metoden inom arbetslivet & inom social omsorgsverksamhet;

    Sveriges Kommuner och Landsting - SKL, Svenska Kommunförbundet & Landstingsförbundet samarbetar under ett gemensamt namn;

    Sveriges vägledarföreningen

    Utbildningsdepartementet