Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, komvux ska försäkra sig om att personen som tas in på en kurs har "förutsättningar för att klara av kursen". Den snabbaste och säkraste vägen är att kräva godkänt betyg i matte 3 om personen söker till matte 4; och så vidare - dvs kräva se godkänt betyg i matte 2, om personen söker till matte 3.
    Det är inte bra för personen och slöseri med komvux resurser om man t.ex tas in på en alldeles för svår kurs. risken är i så fall stor att personen ej kommer få godkänt betyg; lärare på kursen får slita ont och ändå finns ej någon rimlig chans att personen kan få godkänt betyg. Den situationen vill man undvika.
    Men det är inte /i lag/ förbjudet för komvux att ta in en person på en kurs som ej har godkänt betyg i en underliggande kurs... Nivåbedömningstester kan användas...
    Man kan också göra självtestning på www.matteboken.se

    Vi rekommenderar läsa kurs-för-kurs, dvs om man idag har godkänt betyg i matte 1a (även om det är A-betyg), läsa i så fall matte 2, 3 och först Sedan - matematik 4.
    inom matte 2 - finns det 2a, 2b och 2c
    och inom matte 3 - finns det 3b och 3c.

    Om man siktar på matte 4 och sedan på utbildning inom Naturvetenskap, skulle jag rekommendera läsa matte 2c och 3c innan matte 4.
    c-spår inom matte är inriktat på Naturvetenskap /och b-språ - på ekonomi/.

    Rent praktiskt så skulle jag be personen först göra självtest på www.matteboken.se - så kommer förhoppningsvis personen fram till att det skulle bli alldeles för svårt att hoppa över någon mattekurs och vill själv läsa 2-3 innan man läser matte 4. Annars så kan komvux säga att vi tar inte in på matte 4 innan du kan uppvisa godkänt betyg i matte 3b eller 3c. Det har komvux rätt till - för att inte ställa till det för alla inblandade, inte minst för personen själv.. ex. på problem som personen kan råka för är Studiemedel. Om den studerande läser matte 4 och tar studiemedel för sina studier och ej klarar godkänt betyg på kursen... kan CSN neka bevilja studiemedel i framtiden. Bl a därför är det inte bra att skriva in personer på - för dem - för svåra kurser.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Hälsningar
    Peter syv