Dave

    Hej! Jag är intresserad av att bli högstadielärare i ämnena geografi och historia. Mitt största hinder för det är att jag är rädd för att eleverna kommer vara stökiga och inte ha någon respekt för mig som lärare, detta är ju inte ovanligt i högstadieklasser. Detta får mig att fundera på om jag alls vill bli högstadielärare. Men visst måste det väl finnas skolor med högre disciplin, och och ordningsamma elever? Mitt andra alternativ är att bli gymnasielärare i samma ämnen, där eleverna kanske generellt är mer motiverade och mindre stökiga. Dock är jag inte lika intresserad av den utbildningen, då den är längre och krävande, dessutom tycker jag att högstadiet har en nivå som inte är lika djupgående som gymnasiets vilket jag föredrar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dave!
    Det är mycket svårt att säga om det om 4-5 år kommer finnas möjlighet att få jobb som lärare på en grundskola med så bra förutsättningar som du önskar. De flesta lärare önskar samma sak som du önskar i din fråga - alltså, att man ska Undervisa och inte behöva försöka hålla ordning på eleverna som "hoppar runt". :( Förhoppningsvis kommer du under lärarutbildningen få de verktygen som rustar upp dig tillräckligt inför de förhållandena som brukar finnas på många skolor.
    Den erfarenhet jag har är att de skolorna som är kända för god ordning är mycket populära och kan "välja och vraka" bland lärare som söker jobb på skolan och rektorerna ofta väljer lärare med flerårig arbetslivserfarenhet. Som nyutexaminerad lärare har man begränsade möjligheter att fritt välja vilka skola man vill jobba på men man kan också ha tur och få jobb på en skola med god ordning. Annars så får man försöka förbättra ordningen på skolan eller försöka "stå ut" eller söka sig till andra yrken.
    Jag vill påtala följande: gymnasielärare är också behörig att i samma ämnen undervisa även på högstadiet (alltså i grundskolans år 7-9).
    Du får gärna söka svar hos studievägledare på lärarhögskolorna, hos lärarnas fackliga organisationer, hos utbildningsförvaltningar i de kommuner som du i framtiden vill jobba för och titta även på fristående grundskolorna. De flesta grundskolor i Sverige är kommunala men det finns också fristående (du kan också kontakta Friskolornas riksförbund). Du får sedan gärna höra av dig och berätta vilka svar du fick från de olika ställena. Vi vill också lära oss mera!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Dave : Okej tack för svaret :)
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!