Afiyo
    Hej mina lärare har inte berättar när det sista dagen skulle vara att söka gymnasium den sista gången och jag har inte sökt till de två skolorna som faktiskt tar emot elever med ett f i matte och det är virginska eller plusgymansiet jag är extremt oroligt för att jag vill absolut inte börja ettan nästa år och jag har kämpat så hårt med matte och nu när fick mitt f var det här mitt räddning att komma in i gymnasiet finns det ett sätt att lyckas komma in i de skolorna eller är jag körd förvilla helst lyckas kontakta de själva och typ berätta min situation men tror att de kommer inte funka har sommarskola men tror dock att matte är för svårt för mig att lyckas klara typ en vecka som jag kommer typ spendera att göra prov som jag typ ändå inte kunde har extrem ångest och orolighet över Det här so please help a girl out

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Försök få godkänt betyg i matte i sommarskola! Lycka till. Vi håller tummarna för fig!

    Det är två helt olika situationer: om du i sommarskola får godkänt betyg i matte eller inte.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Afiyo,

    vi vill absolut hjälpa dig men vi vet inte riktigt Hur vi kan göra det...

    du nämner i din fråga Virginska gymnasiet. Av det drar jag slutsats att du söker till gymnasiet i Örebro.

    Var god se vilka >>gymnasieskolor som, enligt våra uppgifter, i Örebro tar in på PRO.
    PRO = ett av IM-programmen, var god se info på PRO, programinriktat individuellt val >>

    Oavsett vilken stad man söker utbildning i, är man inte Behörig till gymnasiets Nationella program utan godkänt betyg i matematik från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan.
    Den möjlighet som du nämner i din fråga - att komma in på gymnasiet på ett "vanligt program" är troligtvis PRO, programinriktat individuellt val >> (där man på ett YRKESPROGRAM läser tillsammans med övriga, behöriga elever, i alla ämnen förutbom det ämnet som man är underkänd i - på grundskolan). Vilka gymnasieskolor som tar in elever på PRO kan ändras från år till år och från ett yrkesprogram till ett annat yrkesprogram... många ggr beror det också på om alla platser blir upptagna av behöriga elever och skolorna tar i så fall Inte in obehöriga elever "på PRO", men nästa år, om det visar sig att det ej fanns tillräckligt med behöriga elever, kan samma skola ta in på PRO till de platserna som blir "över". Det är svårt att veta sådant på förhand eller planera på lång sikt.
    Det bästa är att försöka få godkänt betyg i alla kurser som krävs för behörighet, inklusive matematiken. Och om man ej får det, kanske är den bästa lösningen att läsa ett år på Preparand - för att höja kunskapsnivån och få godkända betyg och bli behörig läsa på gymnasiets nationella program till nästa år.

    Allmänt gäller:
    kunskaper i matematik är viktiga, oavsett vilken utbildning man går eller inom vilket yrke man jobbar. Matematiska kunskaper ligger till grund för logiskt tänkande. Dessutom är det viktigt att kunna räkna bra - inom många olika utbildningar och jobb.
    Det är kanske inte bra för dig att ha för bråttom. Det kan vara mycket mer fördelaktigt för dig att lära dig så mycket inom alla ämnen, inklusive matematiken, som det faktiskt behövs - för att klara av studier på ett nationellt gymnasieprogram.