raj
    Ja, nu är det så att jag har ansök till en utbildningen som jag står i reserv i plats 8 (Bll) och just nu är jag väldigt ledsen eftersom jag har jobbat väldigt hårt i mina studier förra året för att få min slutbetyg men det känns att det är ganska kört för mig. Eftersom jag fick ett mejl från studievägsledare att han tror inte att det kommer vara så många som kommer att hoppar av och jag borde ansöka nästa år men en annan säger att september har börjat och i den här perioden många personer brukar hoppa av och att jag borde inte ge upp hopp. Vad ska jag göra? Vänta en stund eller ge upp hoppet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Raj!
    Vi håller tummarna och hoppas att du kommer in nu i år.

    Vilken utbildning sökte du till?
    Börjar den utbildningen på våren? - i så fall kan du söka mellan 15 sept och 15 oktober - till vårterminen.

    Du kan också så om det finns någon intressant utbildning på yrkeshögskola. Hela utbudet ser du på www.yhguiden.se

    Restplatserna på yrkeshögskola ser man på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0&Education.available_slots=1

    Har du gjort högskoleprovet? HP är en extra chans att komma in.

    Jag tycker inte du behöver ge upp hoppet! Vi håller tummarna hårt för dig här på Fråga SYV!
    Mikael SYV
    Det är svårt att hitta en motsvarighet till den högskoleutbildning som du är intresserad av på något annat ställe.
    De råd jag kan ge dig är att boka tid hos vägledare på den utbildningen (dit du vill komma) och ställ frågan om du kan läsa fristående kurser och sätta ihop till din egen examen som helt eller delvis motsvarar det programmet som du nu försöker komma in på.

    Ett annat råd är att titta på följande yrkeshögskoleutbildningar och tänka så här - att i fall du kommer in på en YH och sedan kommer in på högskola, kan du byta från YH till högskola. Du kan, alltså, söka till högskola under tiden du läser på yrkeshögskola. http://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/steriltekniker-shlm
    http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/lake-och-livsmedelstekniker

    Vi fortsätter hålla tummarna!
    Mikael
    • : Hej!
    • : Ja, jag har gjort HP och den program som jag vill komma in är högskoleingenjör medicinsik teknik
    • Mikael : Råder dig göra högskoleprovet ännu en gång. Man brukar få högre resultat för varje nästa gång men gör HP (upp till fjärde eller femte gången). Jag skriver också ett utökat svar, se ovan inom kort.