Frågor och svar taggade med 'fundering' (3 st.)

    • Carl

      Komplettera godkända betyg?

      Hej! Jag har ett litet problem på halsen. Jag är intresserad av att läsa på handelshögskolan i Stockholm. Jag har alla behörigheter (1,95) på högskoleprovet, samt kommer att ha 17.0 i meritvärde utan extra meritpoäng. Mitt problem är att jag även behöver betyget C i Matematik 3c samt C i spanska...

      Saga: : Hej Carl, det är tyvärr inte tillåtet att göra prövningar /eller läsa kurser/ på komvux när man går på gymnasiet, utan endast Efter det att man gått ut gymnasiet.Ang.... Läs hela svaret
    • Frida

      Nationalkaraktär och kultur, stereotypa fördomsfulla?

      Har en fråga om nationalkaraktärer och kulturer som jag undrat över ett längre tag och undrar om ni kan hjälpa mig? Vet ni hur nationalkaraktärer och kulturer framstår som stereotypa och fördomsfulla? Stämmer genareliseringarna som man har? Tack på förhand

      Mikael: : Hej Frida! Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte hjälpa dig med just den frågan för att vi är Studie- & yrkesvägledare och kan enbart svara på frågor som har med yrkes- eller studievägledning att göra. Hälsningar Mikael SYV
    • Hanna

      Pendla till gymnasieskola, betalas det ur egen ficka elr av kommunen?

      Hej, Jag skulle jättegärna vilja gå humanistiska programmet inrikting språk i Stockholm. I den lilla kommun (1,5h från Sthlm) jag nu bor i har vi inga gymnasieskolor, och skolan jag eventuellt kommer söka till har riksintag. Är det så att kommunen jag bor i betalar resekostnader för...

      Milla : : Hej Hanna, är det Riksintag eller Riksrekrytering som skolan har? Det är olika regler om det är Riksintag (som Friskolor har) och Riksrekrytering (som vissa skolor har: både friskolorna,... Läs hela svaret