Frågor och svar taggade med 'pengar' (9 st.)

    • Henke

      Yrke och karriär för att tjäna mycket pengar?

      Hejsan, Om man endast är intresserad av att tjäna mycket pengar, vilken utbildning rekommenderar ni då? VD:ar och investerare tjänar mest tror jag, så vilken utbildning ska man gå för att bli VD t.ex? Tack på förhand för svar, Mvh, Henke

      Milla : : Hejsan,Enligt CSB, är det inom följande yrken som man - i Sverige - haft högsta löner året 2021:     Chefer inom bank, finans och försäkringGeneral-,... Läs hela svaret
    • Henke

      Vilken utbildning har entreprenörer?

      Hejsan, Finns det någon utbildning/bakgrund som är väldigt vanlig hos entreprenörer (personer som grundar företag)? Tror själv att civilekonomexamen är vanlig med tanke på att företag handlar mycket om ekonomi. Tack för svar på...

      Milla : : Hej!De som startar egna företag kan ha helt olika utbildningsbakgrund (från oavslutad grundskola till forskarutbildningen). Att vara Entreprenör eller egenföretagare kräver, formellt... Läs hela svaret
    • Sandra

      Jobba som underhållare/entertainer utomlands?

      Hej! Jag har blivit väldigt inspirerad från olika hålla att jobba som underhållare på ett hotell utomlands efter studenten. (Inget specifikt ställe) Just nu går jag i 8:an, ska börja 9:an efter sommaren (15 år) & funderar att välja samhäll beteende på gymnasiet. Mitt mål är att bo & jobba här i...

      Mikael: : Hej Sandra,  kika gärna på framtid.se/yrke/hotel-entertainer - det yrket är oftast endast Sommarjobb, och inte ett jobb som man kan ha i ett helt år. Yrken förändras; nya... Läs hela svaret
    • hilda

      får man extra pengar vid gymnasieval i annan kommun?

      jag hade tänkt söka till humanistiska linjen på internationella skolan i umeå, jag bor i skellefteå. i skellefteå finns endast kulturinriktningen att välja på humanistiska. ifall språkinriktningen finns i umeå gills det som att jag väljer en linje som inte finns i min hemkommun, så att jag får...

      Ludmila: : Hej Hilda, som jag kan se så finns det båda inriktningar, dvs Kultur men även Språk på Anderstorpsgymnasiet>> i Skellefteå. Men alla elever har rätt att... Läs hela svaret
    • Hanna

      Hur får man råd till att bli naprapat?

      Hej! Är jätteintresserad av att börja plugga till naprapat. Problemet är dock att denna utbildningen är väldigt dyr 100 000 kr per år och utbildningen vara 4 år och sen tillkommer andra kostnader i form av skolmaterial osv. Hur är det tänkt att man ska ha dessa pengarna direkt efter gymnasiet?...

      Melina: : Hej Hanna!Ja det stämmer att utbildningen till Naprapat i Sverige har en kursavgift.Du kan söka lån och bidrag samt merkostnadslån hos CSN, här kan du läsa mer om... Läs hela svaret
    • Sara

      Klassresa till asien?

      Är det möjligt att ansöka om ett stipendium för en hel klass att åka till ett land i asien för att göra undersökningar i det landet?

      Mikael: : Menar du att du vill ha tips på var man ansöker om stipendier? Det är en djungel... Av stipendier... Oftast handlar det om summor på upp till ett par tusen kr som man kan få och många ggr är det... Läs hela svaret
    • Linn

      Ekonomi eller sam? Vill bli rik så hjälp?

      Hejsan, jag går nu i nian och ska snart välja gymnasium och linje. Gymnasium är inte ett så svårt val då jag tänkt på Thorén business school, har även vart på öppet hus och ska snart prova på en dag. Men detta med linjerna gör det svårt för mig. Jag har ingen anning om jag ska välja samlinjen ...

      Milla : : Hej Linn! Om du jämför innehåll i SA och i EK, kommer du att se att skillnaden är inte så stor. Många kurser är exakt samma. Mycket beror just på vilken skola man går pga valbara kurser som olika skolor kan... Läs hela svaret
    • Petra

      Ekonomiprogrammet ngt för mig?

      Är det sant att det finns ngt som kalls ung och företagsamhet? Ett projektarbete att man driver en egen företag i åk 3 ? Detaljerad, är det så att man gör en egen affärsplan, logotyp och säljer och designar sina egen varor? Alltså go all in! Är det så att man får delta i en tävling med sin...

      Lena: : Hejsan, utifrån din beskrivning av dig själv och utifrån de framtidstankar du har så kan ju Ekonomiprogrammet bli jättebra! Dock är det ett högskoleförberedande program precis som Natur så det är ju mycket att göra och att... Läs hela svaret
    • Petra

      Är ekonomiprogrammet ngt för mig?

      Är det sant att det finns ngt som kalls ung och företagsamhet? Ett projektarbete att man driver en egen företag i åk 3 ? Detaljerad, är det så att man gör en egen affärsplan, logotyp och säljer och designar sina egen varor? Alltså go all in! Är det så att man får delta i en tävling med sin...

      Per-Anders: : Hej! Jo ung företagsamhet finns på ekonomiprogrammet. På ekonomiprogrammet blir du behörig att söka såväl till ekonomiutbildningar som juristutbildningar och mycket mer. Det är ett brett program som ger dig många... Läs hela svaret