Frågor och svar taggade med 'NK1b' (8 st.)

    • N.N

      räcker det med naturkunskap 1b för att kommer in till tandtekniker?

      Jag går samhälle program jag tänka mig att bli tandtekniker jag har inte möjlighet i skolan att fixa naturkunskap 2 medan jag har naturkunskap 1b ja jag har läst att naturkunskap 1b är fysik 1 kemi 1 och biologi 1.

      Milla : : Hej,särskild behörighet till tandteknikerprogrammet på de svenska universiteten består av godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Matematik 2a eller 2b... Läs hela svaret
    • Conny

      Naturkunskap A = 1a1+1a2?

      Hej. Vill söka in till ett program som har behörighetskrav Naturkunskap 1a1+1a2 (/1b) och har tidigare läst Naturkunskap A á 50p i det gamla betygssystemet. Räcker det då att jag kompletterar med Naturkunskap 1a2 á 50p för att bli behörig?...

      Anna: : Hej Conny,om du har godkänt betyg i kursen Naturkunskap A, så motsvarar den kursen dagens kurs Nk1a1 (vilken man också kan se i Tabellen för utbyteskomplettering). Vill du få samma behörighet som kursen... Läs hela svaret
    • Ida

      Naturkunskap och lärare?

      Hej! Har tänkt att söka till lärarprogrammet. I första hand hade jag tänkt ämneslärare åk 7-9 i hem och konsumentkunskap. I andra hand grundskolelärare åk 1-3, men har fråga om behörighet? Har alla behörighet förutom...

      Peter: : Hej Ida,eftersom gymnasial kurs naturkunskap 2 bygger på kursen naturkunskap 1b, är det alltså en Överliggande eller Högre kurs (Hänvisning: Skolverket.se) och det betyder att om du har... Läs hela svaret
    • Moa

      Lärarutbildning?

      Hej, jag vill läsa grundlärarprogrammet åk 4-6 och går Teknikprogrammet, vilket jag hela livet hört inta ska vara några problem. Men för att söka dit behöver man ha godkänt i kursen Naturkunskap 1b vilket är en kurs som vi inte ens kan...

      Anna: : Hej Moa,du behöver antingen läsa Biologi 1 och få godkänt betyg i den, eller - efter gymnasiet - läsa naturkunskap 1b, eller göra prövning, och få godkänt betyg i den kursen. Det blir inte... Läs hela svaret
    • Samar

      Naturvetenskap 1b?

      Hej! gick naturvetenskapsprogrammet, har har redan godkänd i kemi 1, fysik 1 och biologi 1 men om jag läser kursen naturvetenskap 1b kommer den att räknas med?

      SYV-besökare: : Nej, betyget i samhällskunskap 1b kommer inte att räknas in. Om du har godkända betyg i kemi1, fysik1a och biologi 1 ger det behörighet även vad gäller naturkunskap 2. Du har alltså de kunskaper som... Läs hela svaret
    • Alva

      naturvetenskap 1b lika med biologi, kemi, fysik?

      hej! jag läste natur i gymnasiet och vill söka till grundlärarprogrammet, men man behöver naturvetenskap 1b vilket jag ej läst, men har läst fysik 1a, kemi 1 och biologi 1-2. har jag behörighet då?

      Anna: : Ja, Alva, om du har godkända betyg i fysik 1a, kemi 1 och biologi 1 - så har du behörighet vad gäller både naturkunskap 1b och även naturkunskap 2. Så, du behöver inte läsa nk1b. Bästa hälsningar ANNA
    • Studie- och yrkesvägledare

      Ersätta Naturkunskap 1b?

      Hej, Man kan läsa information om att Naturkunskap 2 är ersättningsbar i olika kombinationer beroende på vilket program eleven har läst. Men hur ser det ut med Naturkunskap 1a1/1a2 alternativt 1b om eleven har läst Biologi 2, Kemi2 och Fysik 2? Eleven är intresserad av att söka till...

      Daniel: : Hej Kia,om man har behörighet vad gäller NK2 anses man ha behörighet vad gäller "lägre kurser", dvs NK1b eller Nk1a2 och 1a1... det är alltid så att ex. i fall matte 3 krävs och man ej har... Läs hela svaret
    • Ioan

      Kan naturkunskap1b ersättas med naturvetenskaplig specialisering?

      Hej , jag gick ut NA i år och måste komplettera vissa betyg och fick en papper av SYV från CentrumVux från Haninge där det står vilka betyg man ska ha osv....enligt denna papper ska jag ha godkänt i NK1b men jag har aldrig haft den i skolan men jag har godkänd i naturvetenskapligt specialisering...

      Milla : : Från vilket program har du examensbevis och vilken utb på högskola vill du bli behörig till!? Har du godkända betyg i fysik, kemi och biologi?