Frågor och svar taggade med 'sökande' (4 st.)

    • Anna

      Fristående kurser i kriminologi, hur fungerar det?

      Hej! Jag har funderingar om fristående kurser i högskola/universitet. Det är så att jag skulle vilja bli kriminolog och då undrar jag om jag kan bli kriminolog om jag läser fristående kurser i kriminologi? och är det några fler kurser som...

      Peter: : Hej Anna, du vill bli Kriminolog>> och frågar vad som gäller när läser till det yrket. Här är mitt svar:om man kommer in på programmet - läser man mot... Läs hela svaret
    • Zofia

      Hur gör man för att söka gymnasieskola själv?

      Min pojkvän gick grundskola med nästan endast F som betyg. Han vill nu ha en gymnasial utbildning. Hur gör man för att söka till en gymnasieskola själv utan grundskolans hjälp? Kan han söka en gymnasieskola utan betyg? Hur går man tillväga? Vem ska man kontakta?

      Anna: : Hej Zofia! Bra att din pojkvän vill studera. Från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år, tillhör man Komvux. Man kan träffa Studievägledare på Komvux långt innan dess för att göra Studieplanering och... Läs hela svaret
    • Mirre

      Läggs det ned om det är för lite sökande?

      Hej! Jag var dum nog antaligen att bara söka till ett gymnasium. Självklart kan jag väl gå till syv och lägga till ett val, antar jag. Nu är det så att det endast var cirka 7 sökande med behörighet till just det programmet på det gymnasiet, och cirka 3 icke behöriga. Cirka 20 stycken var...

      Per-Anders: : Hej! Risken finns ju att programmet inte startar till hösten om det är få sökande. Det vanliga är att man har en omvalsperiod i april-maj någon gång och då har du säkert hunnit få besked om hur det blir med... Läs hela svaret
    • Christoffer

      Channsa på att bara ta ett alternativ?

      Hej, inne på där jag söker gymnasium. Kan jag söka på bara ett gymnasium? eller är det väldigt riskabelt? jag har valt teknik- media och har meritvärdet 232. känner mig ganska säker på att jag kommer in? och inget annat jag vill söka till heller.

      Lena: : Hejsan, eftersom du inte vet antagningspoängen i förhand så kan det vara en risk att bara ha ett val - men eftersom du i omvalet april/maj kan lägga till val om du via den preliminära poängen då ser om din poäng kommer... Läs hela svaret