Hej Suzanne,

    det är bekIagligt att din son inte trivs på gymnasiet. Frågan är om det beror på att han går på "fel skola" eller på "fel program" och i så fall kommer han förhoppningsvis att trivas bättre om man byter skola och/eller program.

    Du frågar om det finns jobb utan gymnasiekompetens, och svar är Ja, det finns det.

    Se gärna på den här sidan>>> där vi ger exempel på yrken som inte kräver någon eftergymnasial utbildning. Många av de kräver inte nödvändigtvis gymnasial utbildning heller, men det är upp till en arbetsgivare att välja vem hen vill anställa.

    Du skriver inte hur gammal din son är - om han är under 18 år eller om han är över 18 år. Varför jag undrar det? För att många arbetsgiare "drar sig för" inför att anställa personer under 18 år, pga flera saker, bl a för att de under 18 år har begränsningar i vad de får jobba med och hur de får jobba (nattarbete och ensamt arbete eller arbete med stort ansvar - för förbjudet t.ex).

    Tips: från 18 år kan man läsa in sin gymnasiekompetens på en folkhögskola. Arbetsförmedlingen kan hjälpa till i fråga om Yrkesintroduktionsanställning /för dem från 15 år... unga, utan arbetslivserfarenhet/. Man hittar en arbetsgivare som vill anställa (men där måste man på minst 15% bedriva någon form av studier samtidigt som man jobbar 85%) och AF hjälper till att ordna bidrag till arbetsgivaren - så att det inte blir så dyrt att anställa ungdomen.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA