Caroline

    Hej! Jag är sugen på att plugga biologi i 3 år på distans via Karlstads Universitet. Jag bor i Dalarna, vad finns det för exempel på jobb som finns härikring? T.ex om jag blir naturvetare eller marin/limnolog, finns det arbete eller måste man flytta? Har inga problem med att jobba borta t.ex måndag-torsdag och komma hem fredag-söndag. Men är ganska hemmakär så vill liksom inte flytta för arbete.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,
    det är svårt att veta hur arbetsmarknaden kommer se ut om 3 år.
    I dagens läge finns det folk i Sverige med masterexamen (5-årig utbildning på heltid) inom biologi som inte kan få arbete (inte någonstans i Sverige, över huvudet taget, i alla fall ej inom biologi, utan som arbetar som personlig assistent, för att hen ej kan få ngt annat jobb). andra jobb som biologer får ta är att vikariera som obehöriga lärare på grund- och gymnasieskolorna.
    Jag vill inte skrämmas, men pga det finns sådana exempel, så kan jag inte svara att "det är lugnt" och försäkra dig om att du kommer att få jobb i dina hemtrakter eller ngt jobb inom biologi, över huvudet taget. Sedan kan ju hända att du kommer att ha tur eller att du har kontakter som hjälper dig att få ett jobb som du vill ha. Sådan händer också! men pga det går inte att ge någon som helst garanti, så kan jag inte svara annat än att
    - i fall du vill "välja och vraka" mellan jobberbjudanden, då är det yrken som prognoser säger där det kommer finnas stor brist inom som t.ex sjuksköterskor och behöriga lärare, som du bör överväga att utbilda dig till;
    - och i fall du vill läsa biologi, så får du givetvis söka de studierna, men du måste vara beredd att läsa mer efter kandidatprogrammet, och även efter 2-årig masterprogram på avancerad nivå, vara beredd att kanske ta ett jobb som inte har med biologi att göra, över huvudet taget.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA