Roza

    Hej! Jag undrar om det finns kortare väg att läsa en utbildning på gymnasienivå? Alltså då menar jag, att jag inte behöver läsa i 3 år men däremot 1 eller 1,5. Jag har gått på folkhögskola i 2 år och läst allmänna ämnen, men får inte fortsätta mot nästa termin på grund av hög frånvaro. Eftersom jag jobbar så har jag missat en del av studierna, men ändå så har jag gjort en massor med uppgifter, det är bara att jag missade lektions tillfällen. Enligt min mentor så skulle jag få behörighet i vissa ämnen som jag har avklarat. Men de passar fortfarande inte för att söka vidare till nåt yrkesprogram. Så som mina studier på gymnasienivå är inte helt avklarad. Jag har ett år till att läsa. Finns det nåt lösning i denna situation?

    • Julia : Du vill gå vidare till "yrkesutbildning", menar du Yrkeshögskola?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Roza!
    yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga; därför råder vi söka alla de olika yh-utbildningar som man är intresserad av, även om man inte är behörig.
    Men om du vill skaffa sig "fullständig gymnasiekompetens", då är det antingen Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola eller Examensbevis från komvux. till examensbevis från komvux behöver du ha 2400 betygsatta gymnasiala poäng = 3 års studier på heltid. De "betyg/omdömen" från en folkhögskola som du kan få kan du tyvärr inte ta in i examensbevis från komvux.
    Det finns också en "annan väg"/reell kompetens - genom 3-årig arbetslivserfarenhet + ett antal godkända betyg i gymnasiala kurser. Läs om det på Antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg - på så sätt kan du få grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det finns också planer på att införa Behörighetsprovet (troligtvis året 2025) med försöksverksamhet i begränsat omfattning under åren 2022-23; ett sådant behörighetsprov är tänkt att (om man klarar det) påvisa att man har kunskaper = möjlighet att klara av en högskoleutbildning, alltså som en sort "ersättning" för grundläggande behörighet.