Elin
    Jag vill söka till vård&omsorgsprogrammet på Komvux men är orolig för att inte bli antagen eftersom jag har IG i Matte B, har jag rätt att vara orolig angående detta?
    Mvh
    Elin

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!

    På Komvux är det så att det är "kortutbildade och studieovana" som tar in först, de prioriteras i första hand. Ju mer tidigare utbildning man har, desto mindre chans att komma in på någon utbildning på komvux.
    Det är, alltså, bra att ha färre betyg från gymnasiet och ännu bättre att inte ha några betyg från gymnasiet över huvudet taget, när man söker kurspaket "Vård och omsorg" på Vuxenutbildningen eller Komvux.
    Du behöver inte vara orolig över IG i Matte B. Däremot kanske du inte tas in pga du redan har läst på gymnasiet, eftersom de som bara har grundskolebetyg - prioriteras i första hand och det kan bli så att plats er går åt till dem och det blir inga över till personer som redan har gymnasial utbildning.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Anna
    Hejsan,
    i Vuxenutbildningsförordningen står det att det är "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" som tillhör "de prioriterade målgrupper". Det handlar om rättvisa på det sättet att de som redan fick en gymnasial utbildning - kommer i andra hand, jämfört med dem, som ännu inte har fått en chans att läsa på gymnasiet. Därför tas de med enbart grundskoleutbildning in först på komvux. Exakt vad du läste på gymnasiet, spelar mindre roll. Har man en avslutad treårig gymnasieutbildning prioriteras man mycket lägre än den som har oavslutat gymnasieutbildning men i första hand prioriteras det (just till Komvux) personer med enbart grundskoleutbildning. Det är reglerna. Det betyder inte att du inte kommer in. Vi vill bara förklara för dig att det inte finns några garantier och att du skall vara förberedd på att du kanske eventuellt inte kommer in.
    Vi råder dig att söka till komvux och flera andra utbildningar samtidigt. Till Yrkeshögskoleutbildningar söker du till varje skola separat och kan t o m få plats på flera olika YH samtidigt. Samtliga YH finns på www.yhguiden.se.

    Hör av dig om du har fler frågor!
    Vi håller tummarna för dig!
    Anna

    • : Hej Anna, tror du att jag kanske har "bättre" chanser att komma in eftersom jag inte läst vård&omsorg överhuvudtaget? Det enda jag har pluggat som finns med i programmet är psykologi A. Vilket innebär att jag är på nästan samma nivå som de som inte har gymnasiebetyg, eftersom jag inte läst något som har med programmet att göra, eller?
    • : Undrar bara vad jag ska göra om jag inte kommer in på någon utbildning, hade tänkt söka 3 st utbildningar för vård&omsorg och 1 för socialpedagog. Egentligen vill jag bara plugga vård&omsorg, helst i stockholm som har lokaler (slipper distans) för att sedan plugga vidare till socialpedagog eller behandlingsassistent. Mitt "problem" är att jag har svårt att hitta utbildningar för vård&omsorg som har praktik och studiestöd.. Tips? Mvh Elin
    • : Okej, tack så mycket Anna för hjälpen! :) Mvh Elin
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, KOMVUX prioriterar folk med kortare tidigare utbildning. Du kanske också kommer in, vi hoppas! Till yrkeshögskola är det tvärtom: har du mer utbildning, kommer du in före andra och arbetslivserfarenhet krävs ofta till YH. Sök många olika utbildningar samtidigt. Är ditt mål att bli behandlingspedagog? Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Okej! Då ska jag tok leta efter YH utbildningar! :D Mitt mål är att bli socialpedagog eller behandlingsassistent. Vad skulle i så fall behandlingsassistent innebära i yrkeslivet jämfört med de andra yrkena jag hade tänkt? :) Mvh Elin
    • Milla : Om du ställer en ny fråga - får du svar snabbare för vi ser de nya frågorna först. Berätta vilka yrken det står och "väger" mellan, så skall vi försöka hjälpa dig.
    • Milla : Man kan också föra så att man "bläddrar" igenom många olika Yrkeshögskoleutbildnignar som alla finns på www.yhguiden.se; se om någon utbildning verkar vara intressant.
    • : Tack Milla! :)
    Läs alla kommentarer