Mebrahtom

    Hej på er! Mola heter jag och först och främst vill jag tackar er i förhand för svar på min fråga. Jag har i grunden läst treårig samhällsvetenskapprogram på gymnasielnivå och gått ut med ganska ok slutbetyg, vilket jag har gymnasietexam. Jag har läst alla ämnerna som krävs för att man jag förbereda mig till universitet, och hade inger F och mina pöäng ligger ca 14,0. Efter gymnasietavslutning tog jag ett sabbatsår och har redan gått två år sen jag tog studenten, För jag var helt förvirrad och oklar med vad jag skulle bli precis som alla andra. Tankarna bara flög sig och snurrade i huvudet utan att få ett enda riktigt och tydlig svar. Men nu är jag lite samlad än vad jag hade varit förut och har en stor viljan att läsa distansundersköterska på vuxenutbildning. Och min fråga vill jag vända till er, om jag kan läsa undersköterska på gymnaisetnivå i komvux? Är det något jag behöver göra för att jag ska intresseanmälan utbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mola!
    Se om du hittar var du kan göra ansökan - leta på webbplatsen på den hemsida som tillhör komvux eller Vuxenutbildningen i den kommunen där du är folkbokförd. På gymnasial nivå läser vuxna (de över 20 år) på komvux i sin egen "hemkommun" eller via sin hemkommun.
    Med "hemkommun" menas i detta fallet den kommunen där man är folkbokförd.
    Om komvux i just din hemkommun kan erbjuda läsa till undersköterska på distans eller endast i bunden form, vet vi inte. Detta för att vi inte vet i vilken kommun som du är folkbokförd.
    Jag hoppas du hittar var du kan anmäla dig, alltså hittar platsen på din kommuns hemsida som handlar om ansökan till yrkesutbildningar för vuxna. I annat fall - vänd dig till studie- och yrkesvägledare på komvux i din hemkommun.

    Jag vill annars tipsa dig om utbildningar på yrkeshögskola, som sökes oberoende av vilken kommun man är folkbokförd i.
    Titta gärna på
    utbildning/vardyrkeshogskolan/instrument-och-steriltekniker-stockholm
    utbildning/campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatriska-funktionsvariationer
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/apotekstekniker
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/ambulanssjukvardare
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/halso-och-vardadministrator
    utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog
    utbildning/yrgo-underskoterska-med-specialistkopetens-inom-valfardsteknologi
    utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator
    utbildning/halsohogskolan-i-jonkoping/ortopedtekniker
    utbildning/halsohogskolan-i-jonkoping/fotortist

    Fler hänvisningar/lästips:
    om yrket Undersköterska - Framtid.se/yrke/underskoterska
    allmän information om studieformen Komvux - Framtid.se/studier/komvux