Anna
    Vår SYV är inte så bra, finns det möjlighet att prata med en annan SYV på telefon ed för att bolla kring lämplig gymnasielinje om man tycker olika saker är intressanta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    just Fråga SYV är webb-forum. Vi svarar endast här på forumet. Vi har ingen möjlighet att svara på telefon eller på något annat sätt. Jag är ledsen, men så är det. :(

    Vi tycker det vore mycket bra om alla elever och föräldrar som så önskar kunde få "second opinion", alltså vända sig även till en annan SYV än hen som finns på den egna skolan. Men så är det ofta tyvärr inte fallet.

    Det finns privata alternativ (ex. tips från Saga i kommentar på din fråga). Om du/ni vänder er till privata alternativ där ni betalar för tjänster, kan ni be att få se Examensbevis från SYV-programmet, som kan ses som en sort "kvalitets-stämpel": man läser till SYV i 3 år på heltid på högskolenivå och måste uppnå ganska höga krav för att få ut Examen som SYV.
    ******
    Fråga på utbildningsförvaltningen i elevens "hemkommun" om de kan hänvisa till ännu en annan SYV inom kommunen; rektor på skolan där eleven läser är ytterst ansvarig för elevens skolgång - så prata även med honom/henne och påtala vad det är du/ni inte är nöjda hos den SYV-en som finns på skolan. Mer än så kan vi inte säga... men du är välkommen att ställa frågor här på forumet och vi gör vårt bästa för att svara snabbt och vara så hjälpsamma vi bara kan!
    Vänligen
    Julia syv

    • : Stort tack för bra svar!
    • Anna : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp.