Sofia
    Hej! Jag heter Sofia och har sökt grundlärarprogrammet 4-6 i Uppsala. Tyvärr har jag inte ännu metyg i Ma2 som är inom särskild behörighet för programmet.

    Jag är 100% säker att jag är klar med kursen i juli, innan programmet startar men tyvärr för sent för sista kompletteringsdag. Det har inte undgått mig att lärarprogrammet i regel har få sökande, många platser och flera som tackar nej/inte dyker upp på uppropet. Av antagningsstatistiken att tyda för detta program verkar det inte vara mer annorlunda i år. Jag undrar då hur chansen för mig ser ut att trots kompletteringen sker sent, att komma in på programmet? Efter första svarskrav men innan andra antagningsbeskedet, kan jag komplettera där mellan och göra mig behörig? Jag vet att vara behörig inte är detsamma som antagen men finns det någon chans att bli antagen? Som reserv möjligen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    jag hoppas det går bra att komplettera senare än sista ansökningsdag, den 18 juni 2020 men kan inte lova det! Kontakta gärna Antagningsenhet på Uppsala Universitet som har e-postadress: [email protected] och tel.tid på vardagar kl.10-11.30. tel.nr till antagningsenheten på Uppsala Universitet: 018-471 47 30.
    En tanke som jag har är om du nu läser matte 2b eller 2c, kanske du skulle kunna fråga läraren om det vore möjligt för dig att få betyg i matte 2a (som är lite lättare/enklare kurs än 2b och 2c) och även E betyget "räcker" - för att du ska kunna bekräfta att du är behörig. Det kanske inte går att få betyget så pass tidigt, men du kanske kan fråga läraren om det i alla fall?
    Annars så får vi hoppas att det ordnar sig ändå. Dock kan vi på FRåGA SYV inte lova att du ska kunna komplettera senare och komma in. Det beror i mångt och mycket på hur många behöriga sökande som bekräftar sin behörighet i tid (alltså senast 18 juni 2020) - och i relation till hur många platser programmet har till hösten.
    Vänliga hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare