Filwid

    Hej, jag tar studenten nu till våren och planerar att arbeta något eller några år innan jag börjar plugga. Jag har fixat ett jobb på en golfklubb som sträcker sig mellan augusti - november och sedan börjar igen i mars. Men finns det under de månaderna mellan det (november - mars) mycket möjligheter att hitta andra jobb och i så fall vilka typer av jobb?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    de som är "typiska vinterjobb" i Sverige är t.ex snöröjning, grusning av vägar och stigar (för att de gående inte ska halka) och i handeln, t.ex som butikssäljare, kring jul och nyår när många köper julklappar och sedan är det mellandagsREA samt jobben på skidanläggningar både i Sverige och utomlands. Svårt, annars, så här "på raka arm" komma på några fler typiska vinterjobb. Kanske kan man köra ut vet till kunderna som har kamin eller öppen spis och som köper därför ved? Har du körkort, finns det fler möjligheter som t.ex att leverera olika "saker" från paket till pizza, alltså som budbilsförare. Tänker annars också på julborden: bokningar, förberedelser av maten, servering och städning efteråt (de ställen, t.ex restaurang, gästgivargårdar, hotell mm., där julbord anordnas lär behöva mer personal i december).
    Tips! jag antar jag du inte kommer vara ensam som jobbar på golfklubben. Fråga de andra som också har anställning under sommarhalvåret vad de jobbar med under vintermånaderna? Du kan även fråga på arbetsförmedlingen om AF kan ge några tips.
    Annars, så känner jag till (tyvärr) att de som jobbar i trädgårdsbranschen (i alla fall en del av dem) är arbetslösa på vintern och kvitterar ut A-kasseersättning och börjar sedan jobba på våren, och så kan det gå år efter år för dem.

    Studie- och yrkesvägledare