Johan
    Hej!
    Om man tar examen fr ek/ek programmet och sedan kompletterar naturämnena för att läsa medicin, är det då någon nackdel med det jmf med att läsa naturvetenskaplig linje direkt, det är ju ändå max-poäng som gäller i de två kvoterna? Med vänlig hälsning, Johan Sjögren

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Johan,
    man sparar tid om man blir behörig till "sin" eftergymnasial utbildning direkt på gymnasiet, för att annars lägger man ett läsår till på att komplettera, så man blir "försenad" med ett år.
    Sedan är det också så att i fall man blir behörig direkt på gymnasiet, och söker direkt men ej kommer in, kan man då komplettera för att höja sitt meritvärde och nästa gång prövas man i så fall både i BI och i BII och i varje urvalsgrupp har man en ny chans att komma in.

    • : Hej igen,
    • : Så det är alltså så att om man kompletterar betyget kan söka i BI gruppen ändå?
    • Anna : Om man innan komplettering är Behörig, söker man med det meritvärde som man har innan komplettering - i BI, direktgruppen. Om man sedan kompletterar ändå, trots att man inte behöver göra det... :) alltså endast för att höja sitt meritvärde, då prövas man sedan i både BI (med det lägre meritvärde) och samtidigt i BII, kompletteringsgruppen, med det högre meritvärde. Alltså prövas man i flera urvalsgrupper men med Olika nivå på meritvärden. Och samtidigt kan man prövas även i HP-urvalet (med resultatet av högskoleprovet).