Karin
    Jag och min sambo var helt inställda på att söka behandlingsassisten KY utbildning i forshaga som var 2årig. Men nu fick vi beskedet att den inte ska fortsätta. Finns det ngn liknande utbildning man kan läsa på distans ? söker och hittar ingen tycker jag, utbildningen skall vara 100 studietakt och vi har ingen arbetslivserfarenhet av psykosocialt arbete.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Karin

    se på presentation av YH utbildningen som är på distans med start aug 2016 och nästa start aug 2017. Ansökan till hösten 2016 öppnas i mitten av febr och pågår till 15 maj.

    "Blå text" ovan är en klickbar länk. Du kommer då direkt till utbildningspresentationen.

    Ang. behörighet till yrkeshögskola, så är det som tur är flexibelt på det sättet att man kan bli antagen även om man ej är behörig. Det är givetvis bra att försöka uppfylla alla behörighetskraven men utbildningsansvariga kan göra bedömning att man kommer att klara av utbildningen och kan bli antagen i "fri kvot".

    Det är jättesvårt att säga hur stor "tryck" det blir på den utbildningen. Det finns 30 platser. Ofta brukar man ta in fler /t o m upp till 30% fler/ med tanke på att folk hoppar - av olika anledningar - av utbildnngar.

    Men även om vi säger att 40 personer kan bli antagna - så är det från hela Sverige som folk kommer att söka.

    Har man relevant arbetslivserfarenhet, är det en fördel. Om du och din sambo ej har arbetat med den typen av frågor förut, så kanske ni kan nu försöka få timanställningar eller praktik - och då hinner ni skaffa er i alla fall 3 mån erfarenhet innan sista ansökningsdagen och om ni fortsätter med jobb/praktik fram till augusti - då har ni ännu mer...

    Det är det bästa förslaget jag i nuläge kan ge er.

    Lycka till och vi håller tummarna!

    Vänligen

    Julia Syv