Felicia
    Jag har A i alla kurser förutom två enstaka kurser där jag har C i den ena och E i den andra men jag har 1.0 meritpoäng från Engelska 7 vilket resulterar i ett snittbetyg på 20.5.

    Jag har länge velat bli psykolog men det verkar helt kört för mig att kunna komma in med mina dåliga betyg. Mina betyg är ju bättre än dem flestas men det känns för mig jättehårt att misslyckas när jag själv känner att jag är väldigt intelligent.

    För mig är att få C i en kurs som att få F och att få E är ju en ren mardröm tycker jag för min egna del. Jag kräver A av mig själv i alla kurser och är så arg på mig själv för jag misslyckats i idrott och matematik 2.

    Mina andra två främsta alternativ som andrahandsval har varit två olika program av två olika anledningar.
    Socionomprogrammet eftersom jag tycker det verkar vara ett roligt yrke, och en rolig utbildning. Däremot är ju lönen under all kritik där så det känns som ett stort misslyckande att ta ett lågavlönat yrke med låg status.
    Jag har även funderat på juristprogrammet eftersom jag är intresserad av samhället, politik och har alltid älskat ämnet samhällskunskap. Men om jag ska vara helt ärlig så har jag funderat på det till största del på grund av att man är väldigt välbetald och har hög status.

    Jag känner att psykolog har både det intressanta jobbet, den höga statusen, den höga lönen och att det känns som det passar mig.

    Finns det någon chans för mig att komma in eller är jag helt körd som jag känner det som?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa!

    Exakt hur höga betyg kommer att krävas är det ju ingen som vet. Jag tycker du bör söka och vi håller tummarna!

    Högskoleprovet kan ge dig plats i HP-urvalsgruppen! Du kan också göra prövningar i de två kurser där du har lägre betyg. Du kan också göra prövningar i en eller båda kurser där du har lägre betyg.

    Ang. Socionom>>, så finns det vägar att gå efter socionomprogrammet - man kan vidareutbilda sig t.ex till psykoterapeut, eller så kan man avancera till Enhetschef på Socialförvaltningen, eller så kan man söka masterprogrammet och sedan doktorandtjänst och bli högskolelärare/forskare.

    Hoppas något i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare