Josefine

    Hej! Jag och mina vänner vill verkligen öppna en bar någon gång i framtiden, jag undrar bara om det finns någon lämplig kurs som kan ge lite kunskap om hur det går till att öppna sitt egna ställe? Liksom hur det hela går till. Skulle så gärna vilja få lite kunskap om ämnet och tycker det känns svårt att hitta en väg in till det! Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine,
    det finns en kurs på gymnasial nivå som heter Entreprenörskap; den är på 100 gymnasiala poäng (vilket betyder att om man läser på heltid, då läser man den på fem veckor); information om vad den kursen innehåller finner du på skolverkets hemsida; fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om den kursen finns i utbudet som komvux i din kommun erbjuder;
    det finns även många utbildningar på eftergymnasial nivå - t.ex det 2-åriga programmet på högskolenivå, se info om den på du.se/sv/Utbildning/Program/entreprenoriellt-foretagande;
    det finns också privata utbildningar (ofta kallade diplomutbildningar) inom områden bokföring och redovisning, marknadsföring och inom andra områden som är viktiga att ha kunskaper inom för de som vill starta eget - se t.ex utbud av utbildningar på FEI; Se även om utbildning på Malmö bartenderskola kan bli av intresse för dig/er;
    annars så brukar även arbetsförmedlingen (AF) erbjuda kurser för de arbetssökande som vill starta eget (jag vet inte om du är arbetssökande, men du kan i vilket fall fråga på AF om möjligheten att delta i informationsmöten och gå en kurs via AF, t.ex kan man skriva in sig på AF som "ombytessökande", vilket betyder att man idag har ett jobb men vill få ett annat jobb, alltså vill byta jobb;
    och
    eftersom det är just en bar som ni vill öppna, vill jag tipsa om utbildningar till Sommelier: t.ex en yrkeshögskoleutbildning utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/sommelier och en utbildning på Wine Legs Academy, se information på https://www.framtid.se/studier/privata-utbildningar/wine-legs-academy - det är jättebra om minst en av er i gruppen som öppnar en bar är utbildad sommelier.
    Kika gärna även på  ett reportage/fem-saker-alla-behover-veta-for-att-starta-eget

    Studie- och yrkesvägledare