William
    Skulle vilja jobba med något inom inköp efter gymnasiet/högskola. Kan jag gå en utbildning på högskola till inköpare utan att behöva plugga någon extrakurs på gymnasiet, eller går det bra utan? Finns det någon extrakurs inom ekonomi som kan bredda mina möjligheter för utbildning senare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej William,

    om du nu går på gymnasiet, kan du välja av de kurser som just din skola kan erbjuda.

    På eftergymnasial nivå finns utbildning till inköpare bl.a inom yrkeshögskola:
    se några exempel -

    behörighet som krävs: gymnasiekompetens + godkända betyg i matematik 2b eller 2c, engelska 6 och svenska 2
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare

    behörighet: gymnasiekompetens + godkända betyg i engelska 6, matematik 2 och svenska 2
    campus-varnamo/inkop-och-upphandling-campus-varnamo
    nbi-nordic-business-institute/inkop-och-supply-management-nbi-goteborg
    och
    nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-lulea

    behörighet: gymnasiekompetens + godkända betyg i matematik 2 och i svenska 2 affarshogskolan/inkoepare-upphandlare

    Ännu fler yrkeshögskoleutbildningar förväntas "släppas ut" i början på februari 2019, så kika gärna mot mitten på februari och senare på www.yhguiden.se

    Att läsa "extra-kurser" inom företagsekonomi på gymnasial nivå är givetvis bra; och detta, oavsett om du ska sedan läsa på eftergymnasial nivå eller om du ska försöka få jobb direkt efter gymnasiet. Men vilka kurser som finns att läsa på din gymnasieskola eller på komvux i din kommun - vet inte vi här på Fråga SYV. Det måste du fråga på skolan om.

    Inköpare är i Sverige ett av de "icke-reglerade" yrken, vilket betyder att arbetsgivare får anställa vem de vill; med vilken utbildning de vill eller utan någon speciell utbildning. Bäst chans att snabbt få jobb bedömer vi är efter en yrkeshögskoleutbildning; detta bl.a pga yh är mycket orienterade mot arbetsmarknaden och ofta innehåller mycket praktik och på just de företag som är i behov av att anställa.

    Följande kurser (se listan, ovan) - ingår i ämnet Företagsekonomi inom svenska gymnasieskolan; du kan också se info på om ämnet företagsekonomi och om de i ämnet ingårnde kurserna - på Skolverkets hemsida. Men vilka av de kurser som just din skola kan erbjuda att läsa, måste du få svar - från din skola.