Adde

    Hej, nu är det så att jag skicka in en lapp om att byta gymnasium igår, men jag skrivs in där på måndag enligt gy antagningen. Om man ångrat sig tills dess finns det något man kan göra för att fortsatt vara inskriven på gymnasiumet man är inskriven på nu.

    Och gymnasieantagningen börjar bli trött på alla mina byten hit och dit säger dem och jag kan förstå dem. Men det finns väl ingen gräns för hur många ggr man får byta gymnasium, de kan väl inte neka att skicka in en antagning om jag tex vet att rektorn på det andra gymnasiumet kommer att anta mig där? Så då kan väl de tex inte neka att skicka in en sen ansökan lapp? Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    vi på FRåGA SYV känner inte till några centrala/generella regler som skulle begränsa antal gymnasiebyten. Men jag kan inte utesluta att vissa kommuner eller gymnasieantagningskansliet skulle kunna införa "lokala regler" som begränsar. Men frågan är då om man överklagar en sådan begränsning - vad händer då? Då får juristerna ta över och pröva om begränsningar på det sättet får införas.
    Rektor på en gymnasieskola kan däremot vägra ta emot elever på annat sätt än via konkurrens om gymnasieplats (då måste eleven ha gjort ansökan under val- eller omvalperioden). Sedan sätter gymnasieskolorna (rektorer eller huvudmän) stopp för intag av nya elever (ofta i slutet av september, ibland redan i mitten av september) - med motiveringen att de befintliga elever måste få "lugn och ro" och lärarna kan inte introducera nya elever och hjälpa dem läsa ikapp och samtidigt undervisa de elever som började när läsåret började.
    Om du vill få svar från en jurist om huruvida begränsningar får införas - kontakta skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200. Skolverket bör kunna svara på skol-juridiska frågor.

    Studie- och yrkesvägledare