Alicia

    Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med den här frågan, men jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag läste nyss en jätteintressant bok som heter "Varför vi beter oss som vi gör" och skulle gärna gå en utbildning som berör det ämnet ur ett biologiskt och evolutionärt perspektiv i framtiden. Jag läser just nu det samhällsvetenskapliga programmet, men skulle inte ha något emot att läsa naturvetenskapligt basår om det krävs för en sådan utbildning. Isåfall är det dock viktigt att fokuset ligger på beteende och inte biologi i allmänhet. Tack på förhand!

    • SYV-besökare : Det första jag tänker på är Psykologprogrammet. Och till det programmet blir du behörig med exam.bevis från Samhällsvet.programmet om du kommer ha godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Matematik 2.
    • SYV-besökare : Går du år 2 på gymnasiet nu? eller år 3?
    • SYV-besökare : Om du inte redan valt tema för ditt GA, gymnasiearbete - kan du kanske ta temat för GA som har med den här frågan att göra och då har du 200 timmar på dig att utforska det och du kommer få hjälp av handledare för GA på din gymnasieskola!
    • : Tack för ditt svar! Jag går i åk 2 nu så jag har ju lite tid att fundera, men att skriva GA om något inom detta ämne låter som en jättebra idé. Ang psykologprogrammet så tycker jag att det låter intressant, men jag får dock intrycket att det riktar sig mer till de som vill jobba kliniskt, och det är inte riktigt vad jag vill göra.
    • Anna : Du får gärna kontakta studievägledare på psykologprogrammet och fråga bl.a om de har ngn Studerandeambassadör och om det skulle vara möjligt att "skugga"/vara med en dag under nästa läsår. Fråga också om de känner till en utbildning som inte är psykologprogrammet - och som skulle passa in på dina önskemål.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    utbud av högskole- och universitetsutbildningar (i SVERGE) finns på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam hemsida.
    Utbildningsutbud förändras, nya utbildningar kan skapas och de "gamla" kan upphöra, ändra namn, förändra sitt innehåll mm.
    Sista dag att söka till hösten 2020 var igår, den 15 april 2020.
    Om du kommer söka till högskola/universitet till vårterminen 2021 eller ännu senare - kan du givetvis titta på www.studera.nu redan nu men det är inte säkert att alla intressanta för dig utb. finns redan "kända". Utb.utbud fastställs till första dagen i anmälningsperioden.
    De sökbara högskole- och universitetsutbildningar finns på www.antagning.se

    Du får gärna ställa din fråga till studievägledare på psykologprogrammen, på de institutioner där utbildningar i biologi ges och till dina lärare på gymnasiet; jag kan tänka mig att gymnasielärare i psykologi, biologi eller naturkunskap är bättre insatt inom det område som din fråga gäller än en "vanlig"/allmän SYV. :)

    • : Tack för snabbt svar, ska maila institutionerna och fråga.
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!