Louise
    Hej!

    Efter många om och men har jag nu kommit fram till att jag vill bli djurvårdare, eller djurskötare som det även kallas i folkmun, (helst med inriktning djurpark). Problemet är att jag vet inte hur jag ska göra för att komma dit, då jag är 24 år gammal & har tidigare tagit studenten från det naturvetenskapliga gymnasieprogrammet, sedan arbetat under 4-5 års tid i stall, & nu verkar det inte finnas någon eftergymnasial utbildning, utan jag hittar bara gymnasieprogram (naturbruk -djur). Jag valde att läsa det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet för att få en bred utbildning med stor högskolebehörighet, & de som informerade i grundskolan sa alltid att gymnasievalet inte var livsviktigt, utan "det går att läsa upp sen om man fattas något", men i mitt fall verkar det inte så.. Ska min dröm gå i kras nu för att jag valde "fel" program, & finns det verkligen ingen djurvårdarutbildning som inte är på gymnasienivå, alla yrkesverksamma djurvårdare idag kan väl inte ha läst det på gymnasiet?? :(
    Tack på förhand och bästa hälsningar,
    Louise

    1 Svar

    Hej!

    Yrkehögskolan har en del utbildningar inom djurvård, du kan läsa mer om yrkeshögskolan samt att söka på utbildningar på www.yhguiden.se. Dock hittade jag ingen utbildning just inom djurpark utan det är som du säger oftast gymnasier som erbjuder den inriktningen.
    Yrkeshögskolan är en eftergymnasial utbildningsform där man kombinerar teoretiska studier och praktik, så kallad LIA (Lärande i arbete).

    Om du inte redan har gjort det kan du alltid se om komvux i din kommun erbjuder några kurser/utbildningar inom djurvård.

    I annat fall finns det även andra utbildningar som har med djur att göra förutom djurvårdare, veterinär, hippolog osv.

    http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O/Inspireras-av-.../Inspireras-av-arbete-med-djur.html

    Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Melina SYV