Anna
    Hejsan!

    Jag undrar om alla skolor läser exempelvis 10 kurser/ämnen per år eller om det variera från skola till skola?

    Kan man lägga till fler kurser än dem man läser?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Alice,
    du frågar om det är ett visst antal kurser/ämnen som måste läsas per år.

    Gymnasiekurserna är inte alla lika stora. De flesta gymnasiekurser är på 100 poäng, men det finns även kurser på 50 poäng´, därför räknar man antal POÄNG i stället.
    Det är 2500 poäng som ingår i Gymnasieexamen, som läses på 3 år, vilket ger 800-900 poäng per läsår.
    Skolorna får bestämma upplägget och det är rektor på programmet som är ytterst ansvarig.

    Man kan be att få lägga till extra kurser (som kallas "utökade kurser"), oftast gör man det för att bli behörig till eftergymnasiala studier på Yrkeshögskola, Högskola eller Universitet utan att behöva komplettera på KomVux.

    Jag hoppas att jag svarade på dina frågor. Om inte eller om du har fler frågor, får du återkomma.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV