Klara
    Hej, jag går i årskurs 9 i Stockholm och har under den senaste tiden funderat över gymnasievalet en hel del. Nu har jag iallafall kommit fram till att jag vill göra något kreativt, gärna något som har med att skriva eller teater att göra. Men jag vill även gå sam för att ha en lite större bredd efter gymnasiet. Av alla skolor jag har gått igenom har jag inte hittat någon som verkar ha en inriktning på just sam-estet. Så nu undrar jag om det alternativet ens finns?

    Annars undrar jag vilka skolor som erbjuder sam-beteende? Jag vill helst inte gå på en linje med lägre intagningspoäng än 250-260 då jag känner att jag vill hamna i en klass med elever som har liknande ambitionsnivåer som jag om du förstår hur jag menar. Uppåt spelar poängen ingen roll.

    Tack på förhand.
    • : Hej, tänkte bara säga att det finns en skola i Strängnäs som heter Europaskola. Där har de några speciella linjer som kallas för artes-Sam och artes-natur. Linjerna är speciella för att du går antingen Sam eller natur men att du även kommer kunna välja att antingen läsa även teater, bild eller musik. Nu kanske detta inte var bästa förklaringen men googla på skolan. Dock kanske Strängnäs ligger lite långt bort. Men så vet du nu i alla fall att det finns.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad bra att du funderat och kommit fram till ungefär hur du vill välja! Det finns dessvärre inte ett Samprogram med inriktning estet men Estetiska programmet däremot är fiffigt på det sättet att den ger en bred behörighet till mycket inom det samhällsvetenskapliga området på högskolan precis som Samhällsvetenskapliga programmet gör. Den ger till o med mer historia än på Sam. Kompletterar du med Matte 2 så får du samma behörighet till högskolan som Sam. Så den kanske kan passa dig alldeles utmärkt!

    Vill du se antagningspoäng för olika skolor så kan du se den här http://www.gyantagningen.se/slutliga-antagningar.html

    Glöm inte att tänka på andra faktorer än bara antagningspoängen! Det finns mycket annat som spelar roll när du väljer skola. Se om du kan gå en provdag på de skolor som intresserar dig - då har du möjlighet att få du en känsla för skola och program som inte antagningspoängen ger dig. /Lena, Syv