Louise
    Om man har gått en kandidatexamen i biomedicin finns det då någon vidareutbildning om man skulle vilja bli biomedicinsk analytiker istället?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Louise,

    Har man läst färdigt utbildning inom Biomedicin, och har till ex. tagit ut en kandidatexamen i biomedicin, kan möjlighet finnas att komplettera sin utbildning till yrkesexamen som biomedicinsk analytiker (BMA) genom att ansöka till kompletteringsutbildningar eller genom att läsa efter en individuell studieplan; den möjligheten kan finnas vid olika svenska lärosäten; och därefter, dvs när man har tagit ut yrkesexamen, kan man ansöka om BMA-legitimation hos Socialstyrelsen.
    Exakt Vilka kompletteringar som behöver göras eller om du ska kunna läsa enligt den Individuella studieplanen måste du fråga studievägledare på de lärosäten som utbildar till BMA. Vänd dig i första hand till det lärosäte där du helst vill läsa (t.ex i en stad där du bor nu eller dit du vill/kan flytta).
    mvh
    SYV