Elev

    Som sagt är det två veckor kvar till mitt GA ska vara inlämnat, problemet är att jag inte ens har startat med det. Jag är väldigt säker i min förmåga att skriva klart arbetet på bara två veckor men hur jag än försöker så lyckas jag ej att starta med arbetet. Jag behöver verkligen hjälp med den delen, jag går på Samhäll media och kommunikation och behöver ett ämne som är lätt att starta med och som går att bli klar med inom 2 veckor. Tack i förväg

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Liam,
    gymnasiearbete är en kurs á 100 gymnasiala poäng (lika stor kurs som t.ex svenska 3 eller matematik 2b). Att läsa 100 gymnasiala poäng tar fem veckor på heltid, alltså om man lägger 40 timmar per vecka. Det tar alltså 200 timmar i anspråk. Att påbörja och få resultat inom 2 veckor är inte rimligt. Temat och frågeställningar måste du få godkänt på, på förhand, av din handledare för gymnasiearbete. Du kommer alltså med förslag på temat och frågeställningar och din handledare måste, innan du påbörjar ditt GA, godkända temat och frågeställningarna. Som SYV som inte är handledare för GA, så kan vi inte godkänna temat eller frågeställningarna. Vad du ska "skriva om" måste bero på vad du är mest intresserad av. Att inte ha temat och frågeställningarna godkända två veckor innan GA ska lämnas in är en mycket ovanlig situation, som jag personligen inte hört talas om någonsin.
    Som regel, så finns det "deadline" för när temat och frågeställningarna ska presenteras för handledaren och det är med god framförhållning. Om inget sådant fanns på din skola så är det anmärkningsvärt. Rektor är ytterst ansvarig så jag tycker du bör vända dig till rekorn på påtala att du inte har fått temat och frågeställningarna godkända av din handledare som uppenbarligen inte skött sitt jobb (utifrån det du skriver i din fråga).
    Det som är "bra" är att i fall du får F eller inte får något betyg i GA så kan du komplettera på komvux. I examensbevis från komvux får inte kursen Idrott-och-hälsa 1 ingå (så det betyget kommer inte ingå i ditt snittbetyg i examensbevis från komvux). Du kommer inte bli behörig till eftergymnasiala utbildningar om du ej får ut examensbevis i slutet av år3 på gymnasiet och det kommer du inte att göra om du inte får E i GA.