Emmy
    Tycker om den här sidan, och kom på en till grej som kan vara bra att veta.

    Alltså, som rubriken säger, finns det något man ska tänka på när man ska skugga ett program för en dag? Eller några tips? Något att tänka på?

    Kram,

    Emmy.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Emmy, roligt att du gillar den här sidan!
    Det känns bra att våra svar är uppskattade! Tack för feed-back!!! :-) *L* ;-)
    Jag skall ge dig de tips och råd som jag kan: när du skall "skugga" en dag på en gymnasieskola, så tycker jag det är bra att - om möjlighet finns - vara med en klass i åk1 en halv dag och i åk3 den andra halvan eller boka två hel- eller två halvdagar: en för åk1 och en för åk3.
    Åk1 eleverna är bara ett år äldre än du är och var i din situation ett år innan.
    Åk3 eleverna är nära gymnasieexamen och kan berätta vad de har upplevt under sina 2,5 år på utbildningen - de har annat att tillföra dig, de har kanske glömt hur det är att vara en grundskoleelev men de vet mest om att hur det är att ha varit gymnasieelev i åk1, 2 och 3.
    Ett annat tips är att försöka få reda på vem /vilken lärare/ som kommer att bli klasslärare/mentor för nästa års eleverna och prata lite med den personen, se om personkemín stämmer mellan er.
    Ta tid "från dörr till dörr" - hemifrån och till skolans entré (hur lång tid det tar för dig att ta dig till skolan) - och tänk på att du kommer att färdas fram & tillbaks varje skoldag i tre år.
    Fråga efter listan på valbara kurser (programfördjupningar och inom individuellt val) - detta behöver inte göras just i samband med skuggningen, men det är en viktigt fråga, tycker jag - hur bred utbud av valbara kurser det är alternativt om skolan erbjuder Profiler (kurspaket) och väljer på så sätt åt dig på förhand, vilka "valbara" kurser du kan läsa. Det kan vara bra med en profil, då vet du garanterat vilka kurser du kommer att läsa.
    Sedan får du också fundera på vad som är viktigt för just dig att få veta: det kan t.ex. vara svar på frågan om det finns max antal elever i klassen (om det är 30 eller 35 elever t.ex.)
    eller om det brukar vara en stor salladsbuffé i lunchmatsalen varje dag eller om det finns läxhjälp på skolan och i så fall i vilka ämnen och hur ofta, du kanske vill veta om man får en "fadder" (en äldre elev som en sort mentor).
    Meningen med skuggningen är att man får KÄNNA hur det känns, om du tror att du kan trivas med lokalerna, med atmosfären på skolan och det är bra att skugga på samma program på minst två olika skolor, så att du kan känna skillnaden mellan skolorna. Det är annars svårt att jämföra om man inte har någonting att jämföra med.

    Om jag kommer på ngt. mer, skriver jag ett utökat svar till dig i så fall. Lycka till med "skuggningen"! Julia SYV