Julia
    Hej
    om man inte vill läsa på gymnasiet, var kan man läsa annars och vad kan man annars göra?
    Tack för så många olika alternativ som möjligt.
    Julia
    • Peter : Det finns några få exempel på att man klarar sig bra i arbetslivet med endast grundskolekompetens, men de exemplen är väldigt få, så jag vill starkt rekommendera att tänka om och söka läsa på gymnasiet! Presentationer om gymnasieskolorna i Sverige och även om de några få skolor som är svenska gymnasieskolor utomlands finns på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    man får i Sverige jobba från det att man fyllt 13 år, men i praktiken är det mycket svårt att få jobb utan gymnasiekompetens i bagaget, men du får gärna prova få jobb, exempel på jobb som man (i alla fall teoretiskt sett) kan få med endast grundskolekompetens är Blomsterbud, Pizzabud, Reklamutdelare, Städare/Lokalvårdare.

    Studier på gymnasienivå finns, förutom gymnasieskolorna, även på folkhögskolornas allmänna kurser på gymnasial nivå och på komvux. Men problemet där blir Åldersgränser. På en folkhögskola kan man börja den terminen under vilken man fyller 18 år och på komvux tidigast 1 juli det året man fyller 20 år.

    Om det är så att du absolut inte vill eller kan läsa på gymnasiet, sök jobb och bedriv självstudier. Läs böcker på svenska och engelska och läs mattekurserna med hjälp av www.matteboken.se och "invänta" tills du blir så pass gammal att du kan börja läsa på en av folkhögskolornas allmänna kurser, eller vänta ännu längre tills du kan börja läsa på komvux.

    Hänvisningar:
    info om yrken - www.framtid.se - t.ex om yrket Reklamutdelare läs på Framtid.se/yrke/reklamutdelare
    info om studieformen Folkhögskola - framtid.se/studier/folkhogskola

    • Julia :

      Även som cykelbud kan man få jobb med endast grundskolekompetens, men det krävs ofta att man har fyllt 18 år. det där med åldern kan tyvärr "ställa till det" för att även om gymnasiekompetens inte krävs, så kan arbetsgivare kräva att man är 18 år eller äldre, så vad gör man om man är under 18 år och inte har gymnasiekompetens och inte vill studera? Det är en fråga som är svårt att ge svar på. Man kan skriva in sig på arbetsförmedlingen som arbetssökande och komma med i "ungdomsgarantin" inom vilken kan man förhoppningsvis få praktikplats (dock utgår det inte ngn ersättning fram tills den dagen man fyller 18 år, enligt vad vi fick veta av arbetsförmedlingen). :(