Felicia

    Hej jag går sista året på samhällebeteende linjen och ska nu börja söka till högskola/ universitet. Måste man vara godkänd i matte i alla program som finns på högskola/universitet? Då jag har F i matte 1b och matte2b.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    utan godkänt betyg i matte 1 - för du Studiebevis, ej Examensbevis.
    Utan examensbevis kommer du att sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier. Och som obehörig kan man inte komma in på högskola/universitet i Sverige, tyvärr.
    Om du inte innan den 21 juni i år får ut EXAMENSBEVIS - och det går inte att få det med F i matte 1; får du svar OBEHÖRIG från Antagning.se, oavsett vilken utbildning på högskolenivå du söker.

    Med F i matte 2 går det att få Examensbevis, om man för övrigt, uppfyller kraven.
    Och det finns många utbildningar på högskolenivå som ej kräver högre matte än matte 1.
    ***************
    Om du redan nu vet helt säkert att du innan 21 juni ej kommer att få godkänt betyg i matte 1 och hinner få Examensbevis, är det i så fall meningslöst att söka till högskolor/universitet, eftersom de ej kan ta in obehöriga.

    Om du får studiebevis, kan du söka till komvux - för att försöka komplettera upp till examensbevis. Du kan också söka till Yrkeshögskoleutbildningar; yh kan ta in obehöriga. Utbud av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se

    Bästa hälsningar

    ANNA