Maja
    Jag vill/kommer läsa en IT civ.inj utbildning på universitet på heltid, men jag vill även läsa en till utbildning vid sidan om. Jag är medveten om att man ej kan plugga mer än 150% med 45HP i sverige osv, men jag undrar om alla sjuksköterska utbildingar i sverige är 3 år? Då det är allt jag har hittat. Men även om man kanske ska läsa en kortare sjuksköterska utbildning utomlans på distans med kvällstider om det finns osv. Jag vill ju läsa klart allt inom samma tids ram som mitt prilimnära val (5 år civinj).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!
    Sjuksköterska är i Sverige ett av de yrken som kräver legitimation från Socialstyrelsen. Med utländsk utbildning till sjuksköterska brukar man behöva komplettera med kurser och med praktik (om det blir möjligt att hitta de kurser och/eller få en praktikplats) - det är alltså inte alltid möjligt att med utländsk utbildning till sjuksköterska få sjuksköterske-legitimation i Sverige och då får man ej kalla sig för sjuksköterska eller jobba inom det yrket. Du får gärna kika på framtid.se/yrke/sjukskoterska

    Vidare tänker jag på att både sjuksköterskeprogrammet och civilingenjörsutbildningar är mycket krävande utbildningar och att läsa båda samtidigt känner jag inte till att någon tidigare har klarat av. Det gäller ju att prestera och få godkända betyg och samtidigt ej förlora sin hälsa (av överansträngning). Vad ska man med utbildning till om man sedan ej kan jobba pga hälsotillståndet? Vi avråder från att försöka läsa två krävande utbildningar samtidigt. Om du när du läser civilingenjörsprogrammet känner att du har tid/ork över, kan du försöka skaffa dig extrajobb några timmar i veckan eller läsa en kvällskurs på ett Studieförbund (t.ex börja läsa ett nytt språk) - detta bara för att ta ett par exempel på hur man kan spendera sin fritid på "ett bra sätt" (med tanke på att rusta upp sig inför framtida arbetslivet).
    All arbetslivserfarenhet är mycket bra att ha - även om det är endast några få timmar i veckan; detta pga bl.a referenser och att man vet då ännu bättre hur det är att arbeta (alltså, man skaffar sig mer arbetslivserfarenhet, vilket arbetsgivare brukar värdesätta högt).