Cecilia
    Jag har absolut ingen aning vad jag ska göra efter 9:an. Jag har gjort frågorna på Gymnasieguidens hemsida men jag fick datasnillet som första som jag verkligen inte är. Jag spelar data spel men jag har inge intresse att håla på med datorer eller elektronik. Jag skulle villa ha att jobb som kräver att man åker runt i värden t.ex. Japan, Stor Britannien eller USA. jag pratar och läser flytande engelska men klarar inte stavningen och jag pluggar Japanska på fritiden vilken flyter på rätt bra. Jag har lätt all läsa och prata språk så om jag behöver kan jag alltid plugga in ett nytt. Jag skulle villa tjäna bra som dom mesta skulle vilja. Jag skulle bara inte villa äta snabbmakaroner i veckor. Jag skulle vilja ha kul på jobbet ibland så att man vill jobba. Finns det något som lever upp till mina krav och i såna fal vad skulle jag behöva gå för linje?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, det var många tankar och reflektioner om hur du vill ha det - jättebra! Gillar du språk så kanske du kan kika på Humanistiska programmet med inriktning språk - där får du även en högskolebehörighet till olika högskoleutbildningar som kan ta dig ut världen.

    Kanske kan du ta dig en titt på den här länken och få idéer om vad du skulle kunna jobba med utomlands. Kan vara bra att veta vad som finns. http://www.utlandsjobb.nu/

    Kanske du även kan kika på Nacka gymnasium - de har Samhällsvetenskapliga programmet med utlands-anknytning. http://www.nackagymnasium.nacka.se/Samhallsvetenskapsprogrammet

    /Lena, Syv