Sandra
    Min klass har fått ett jättejobbigt schema där man ser att de som gjort schemat prioriterar gemensamma kurser, som engelska, svenska, naturvetenskap, psykologi, religon, matte och historia.
    Jag går på vård och omsorg, just för att den innehåller kurserna Medicin, vård och omsorg, specialpedagogik och socialpedagokik, som jag tycker är så intressant.
    Med detta nya schema så har vi t.ex Medicin 2, som är en 100 poängs kurs, 1 h i veckan. Samma sak är med Vård och Omsorg 2, som till och med är en 150 poängs kurs.
    Detta gör att det känns som om det inte ens finns på kartan att vi kommer klara kursen.
    De andra, gemensamma kurser, som naturvetenskap, engelska, svenska m.m har vi 2-3h på. De flesta av dessa är också 50 poängs kurser.
    Detta är något som verkligen stressar mig och mina klasskompisar, och därför har jag tänkt att ta det till rektorn.
    Men jag skulle veta, innan jag går till rektorn, om det finns en bestämd tid för olika poängskurser. Jag tycker att vi borde få betydligt mycket mer tid på våra, enligt mitt program, grundämnen( Medicin och Vård&Omsorg).
    Jag kan dock inte hitta någon information om detta på internet, på skolverket eller någon annan stans.
    Därför frågar jag dig.
    Jag vill komma med en bra punkt till rektorn och verkligen få henne förstå hur fel det har blivit.
    Våra lärare tycker också detta schema är konstig och fel men har fått instruktioner att det ska fortsätta så här, så länge..
    Men om detta ska fortsätta länge så kommer vi inte klara kurserna för att vi får för lite tid.

    Med vänlig hälsning, Sandra

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sandra!
    Råder dig kontakta Skolverkets Upplysningstjänst
    Telefon: 08 - 527 332 00
    Telefontid: Vardagar 09.30 - 11.30 och 13.00 - 15.00
    E-post: [email protected]

    Svar på epost kommer om ca 2 veckor, är vår erfarenhet, därför råder jag dig att RINGA till Skolverket.

    Det kan vara så att om PRAKTIK ingår i kursen, så upptas ett visst antal timmar med praktik och så kan kursen vara förlagd under längre tid - det är ju skillnad om man läser en kurs under en termin eller under ett år.

    De flesta kurser på gymnasiet är á 100 poäng vilket innebär att man har ca 100 st. entimmers lektioner + 100 timmar hemarbete (läxor) inom den kursen. Sedan kan man läsa den under en termin, eller under ett läsår eller kanske t o m under 2 år.
    Det är viktigt att veta när kursen slutar och man förväntas få betyg.

    Du kan absolut kontakta Skolverket. Du behöver inte uppge vad du heter eller vilken skola du går på, om inte du vill det. Du vill få råd eller konsultation.

    Sedan kan du agera utifrån det som Skolverkets upplysningstjänst svarar dig.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare