Krenare
    Jag har gått 2 år nu på den gymnasieskola jag går på nu och vill byta linje men jag vill inte gå 3 år då det är för mycket enligt mig, tack på förhand!
    • Liselotte : Du kanske kan hoppa in i åk2 på ngt program men du måste berätta vilken utbildning du läser nu och vilken du vill läsa i stället. L. SYV på Fråga SYV
    • : Hej Liselotte, jättetacksam för ditt svar, jag går på handels och administrations programmet, jag vet ännu inte vad jag istället vill läsa
    • Liselotte : HA liknar inte ngt. annat program så pass mycket att man kan byta mitt i åk2. Det är nog så att du i så fall måste börja om från åk1 på ett annat program och läsa 3 år till. Möjligtvis Hotell/Turism skulle du kanske kunna gå om åk2 - och förkorta utbildning på HT med ett år men det beslutet får rektor på HT ta. Vänligen L.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Krenare!

    Du vill byta till ett annat gymnasieprogram men du skriver inte vad du läser nu och vad du vill läsa i stället. Alla nationella gymnasieprogram i Sverige idag är treåriga och om man skall läsa ett helt program från början, så tar det tre år.

    Återkom gärna och berätta vilket program du läser nu och vad du vill läsa i stället så kanske jag kan komma med något förslag som förkortar din utbildningstid. Jag skall definitivt försöka och gör mitt bästa för att ge dig de bästa råden som jag kan, men utan fler uppgifter från dig är det omöjligt. Jag måste helt enkelt ha mer information för att kunna hjälpa dig!

    Bästa hälsningar och vi hörs!
    Anna
    • : Hej Anna! Tack så mycket för ditt svar och jag går på handels och administrationadministrations programmet och jag vet ännu inte vad jag vill läsa, jag vill helst inte att det krävs avancerade mattekunskaper
    • Milla : Jag kommer att svara på din kommentar nu på en gång.
    • : Tack Milla!!! :)
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Det blir svårt att byta i fall du inte vet vart du vill byta. Matte 1a läses på alla yrkesprogram. På alla högskoleförberedande program läses det mer eller svårare matte än på yrkesprogrammen.
    Jag tycker du bör läsa om olika gymnasieprogram. Beskrivningar av alla program och inriktningar och även de fullständiga programplaner finns på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Som sagt, alla nationella gymnasieprogram är treåriga i Sverige.
    IB som är det Internationella programmet på däremot - ett 2-årigt program, läs om det här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    En fundering som jag har: är det ditt program eller din skola som du inte trivs på? Kan det hända att du kan byta skola, dvs till samma program men på en annan skola - och börja trivas bättre? Det är, som sagt, bara en fundering... jag vet ju inte varför du vill byta.

    Du kan läsa om vad som gäller vid byte av gymnasieprogram på http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : wow vilket perfekt svar, tack så jätte mycket du har verkligen underlättat, det är mitt program, skolan är jättebra, mycket bra lärare och jätte snälla klasskamrater, jag tycker att linjen är rätt komplicerad så det är därför jag vill byta, tack så jätte mycket igen Milla! bästa hälsningar, Krenare
    • Julia : Vi på Fråga SYV är alltid glada om våra svar blir till hjälp! Om du har någon kompis som också har frågor, tipsa om oss.