Björn
    Min son är 17 och har börjat studera i Sverige. Han går språkintroduktion nu och ska snart börja gymnasiet. Vi har dock planer på att eventuellt lämna Sverige om något år, men han vill stanna kvar. Finns det några internatskolor i Sverige (helst stockholm)?
    Eller finns det någon typ hostel (lite som studentkorridor) när man går på universitetet, men för gymnasieelever?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag skall försöka hitta info som du efterfrågar. Troligtvis beror det på vilken skola din son kommer att gå på för att hans boende kommer att bli kopplad till hans skolgång. Att få boende i Stockholm är svårt. Det är inte alls säkert det går att lösa. Vilken utbildning är din son intresserad av? Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Hej igen! Se på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=2&county=Stockholms+län&order=school det är skolor i Stockholms län med riksrekrytering vilket betyder att det måste finnas möjlighet att bo på skolan eller inackorderad på orten eftersom elever från hela landet söker till riksrekryterande utbildningar. Annars så råder jag er prata med kurator på skolan om någon sort speciell lösning. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : Hej, han har inte bestämt sig för vilken skola ännu. Utan funderar på både IT, ekonomi, Samhäll eller Media. Det viktiga med boendet är att det är "hostel" typ för att han ska kunna bo själv i ett land som han ändå inte känner så väl. Därför tänkte vi helst en internatskola.
    • : Tack, en fråga till.. Finns det några studentkorridorer för gymnasielever?? Eller är det bara för universitetet?
    • Mikael : Vi känner inte till några studentkorridorer för gymnasieelever. Med vänlig hälsning, Mikael syv