Kimia
    Finns det nackdelar med att hamna i kompletteringsgrupp,då man söker till läkar/tandläkarprogrammet?.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Det är omöjligt att svara på. Oftast måste man ha högre betyg för att komma in från kompletteringsgruppen, men inte alltid.

    Hur det kommer att ligga till just när du skall söka, är det ingen som vet. Gissningsvis är det mer fördelaktigt att inte ha kompletterat men kan bli tvärtom också.

    Skillnaden i antagningsgränsen i "direktgruppen" och i "kompletteringsgruppen" till läkare/tandläkare är väldigt liten för att det krävs i princip alla A-betyg i alla kurser + några meritpoäng, oavsett i vilken av grupper man prövas. Så hård är konkurrensen till de utbildningarna.

    Bästa hälsningar
    ANNA