Anonym

    Hej! Finns det naturvetenskapligt basår som börjar på vårterminen 2024? Var isåfall?

    • Milla : Är det inom högskola-universitet som du söker basår? För det finns annars på folkhögskolorna (eller kan finnas...) och på komvux sätter man ihop kurserna till "basår" så blir det basår på komvux i så fall...?
    • Anonym : Det är på universitet, naturvetenskapligt basår jag syftar på
    • Milla : Läs mitt svar, nedan. För det mesta är det BASTERMINER som brukar ges på våren (under vårterminen, på en termin). Men det är inte förbjudet för lärosätena att starta basåren när de vill. Du får se när anmälningsperiod börjar till VT24.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om din fråga gäller endast högskola-universitet och inte folkhögskola eller komvux, så måste jag svara så här: just nu kan jag inte hitta något naturvetenskapligt basår som skulle starta VT24 men utbildningsutbud fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden som startar i mitten av september 2023, så då kan man se då... om ngt skulle dyka upp. Teoretiskt sett, kan alla lärosäten upphöra med för-utbildningar (basår och basterminer) för att det är frivilligt att erbjuda för-utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare