Melinda
    Hej jag heter Melinda och går i nionde klass. Jag brinner för (framförallt) fotografering men tycker även det är kul att rita/måla och spela instrument. Jag har hyfsat lätt för mig i skolan och tycker matte och natur ämnena (Fysik, Biologi och Kemi) är roligare än samhälls delen (Geografi, Religion, Historia och Samhälls) Jag är alltså på så sätt någonstans mitt emellan det naturvetenskapliga gymnasieprogrammet och någon utav estet inriktningarna. Där jag tycket (NA) verkar lite tråkigt med bara teoretiska ämnen men (ES) lite väl låg studietakt och mer samhällsämnen. Därför skulle jag gärna vilja gå det naturvetenskapliga programmet med estet inriktning. Problemet är bara att jag bor i Luleå och vad jag vet så finns det då inget sådant program i min närhet. Vad jag då undrar är om det finns något (NA) program med estet inriktning som har riksintag? Så att jag får inackorderingsbidrag och sådant viktigt som behövs för att jag ska ha råd att bo utanför hemmet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Melina!

    Alla fristående skolor har Riksintag men det kommer inte att hjälpa dig att få Inackorderingstillägg.

    Riksintag betyder att alla konkurrerar med sina betyg och att sökande från den egna kommunen ej prioriteras i första hand. Motsatsen till riksintag är att sökande från den egna kommunen kommer i första hand och de övriga - tas in i mån av plats. Det har inget att göra med Inackorderingstillägget.

    Jag tror du menar Riksrekrytering, där man garanterat får ekonomisk hjälp i fall man kommer in. Dock hittar jag inte någon gymnasieskola som på Naturvetenskapsprogrammet erbjuder riksrekrytering för utbildning med estetisk fördjupning. Du kan kika på alla gymnasieskolor som erbjuder Naturvetenskapsprogrammet. De som erbjuder estetisk fördjupning på Naturvetenskapsprogrammet har inte riksrekrytering beviljad av Skolverket. Jag kan inte hitta någon gymnasieskola som motsvarar dina önskemål, tyvärr.

    Jag ska fråga mina kollegor och i fall vi hittar någon sådan skola, lovar jag att höra av mig igen.

    Vad du kan göra är att välja estetiska kurser inom Individuellt val. Du kan också se i Programplanen för NA vilka kurser som får läsas som programfördjupande. Kanske kurser som Retorik, Skrivande eller Kultur och idéhistoria - är av intresse för dig och de får läsas som programfördjupande på NA. Jag råder dig fråga på den gymnasieskola som på din ort erbjuder NA - vilka kurser de kommer att erbjuda inom Programfördjupningen och inom Individuellt val. "Någon estetisk kurs" borde finnas på varje gymnasieskola att välja. Men exakt vilken är det olika på olika skolor.

    Jag förstår att du inte har förväntat dig ett sådant svar, att den utbildning som du vill söka till, lär inte finnas. Det känns säkert snopet och jag skulle bli besviken, om jag var "i dina skor" (om en utbildning som jag önskar söka till, inte fanns).

    Jag lovar att söka vidare och höra av mig om jag hittar. Du kan också göra efterforskningar på egen hand och hör av dig om du själv hittar. Jag blir då mycket tacksam för tipset i så fall!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ah jo det var nog Riksrekrytering jag syftade på egentligen.
    • : Tack för att du kollade upp om detta i alla fall. Lätt att gå vilse bland alla skolor, olika program och kurser. Det är väl synd att det inte finns något exakt som jag skulle vilja ha det men jag lär nog hitta något som ändå känns okej i alla fall. Får klura lite på det och söka videre om jag hittar något annat intressant. Tack för hjäpen så länge! (:
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner & bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler. :) Du kan också, om du vill, Gilla Fråga SYV på Facebook, här är vår plats på FB: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts