Amshani
    Hej, jag skulle vilja studera psykologi i universitetet då jag vill bli en psykolog i framtiden, men jag har en fråga angående det. Kan man bli en psykolog om man studerar psykolog kandidat och sedan studerar vidare i masterprogrammet i psykologi? Eller måste man studera psykologprogrammet för att kunna bli en psykolog?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    I Sverige (som reglerna är idag, februari 2019) så krävs det en legitimation från Socialstyrelse för att få lov att kalla sig för en Psykolog eller jobba som psykolog i Sverige. I grunden måste man ha psykologexamen och den kan man endast få i slutet av studier på psykologprogrammet.

    Liselotte