Hej Linda,

    det finns tusentals olika program på svenska universitet och högskolor! Och vad "mycket" grupparbete är är en tolkningsfråga. Sedan kan olika lärare på ett och samma program tillämpa olika undervisningsmetoder också!

    Vad "mycke tentor" är - är också en tolknings- eller bedömningsfråga... och om du frågar två studerande på samma utbildning som går i samma undervisningsgrupp, kan de ge helt olika svar: en kan säga "vi har många tentor" och en annan "vi har väldigt få tentor". :)

    Jag kan berätta om min upplevelse av att läsa på Studie- och yrkesvägledarprogrammet i Malmö. Jag tycker vi hade mycket grupparbeten och få tentor. Dock hade vi en stor tenta i psykologi i slutet av termin ett (eller i början av termin 2) - minns inte exakt, men det var under första året på det treåriga programmet. Lärarna sa att det är en jätteviktig tenta som är också mycket svårt att klara på första försöket och att det även fall f d studerande som fick sluta på utbildningen när de på flera försök inte klarade psykologi-tentan. Jag minns att jag blev lite rädd och mycket motiverad att plugga mycket inför tentan (pga information vi fick när vi började läsa psykologi-kursen). Jag läste mycket och intensivt inför den tentan och jag klarade den på första försöket. I klassen hade vi några stycken som inte klarade den på första försöket, men de klarade den på andra eller tredje försöket. Så vitt jag vet, så fick ingen i min klass sluta pga den tentan.

    Under resten av utbildningen hade vi ännu en stor "väglednings-teorier" tenta i åk3. Det var ungefär samma sak inför den tentan: vi fick info att den är svår och man måste plugga mycket. Jag klarade även den på första försöket och några i min klass - på andra eller på tredje försöket.

    Vi gjorde mycket grupparbeten och även skrev avslutande examinationsarbete i grupp (vi var fyra studerande i min examinations-arbete grupp) - och det var många "par", dvs två och två eller 3-5 personer som tillsammans skrev examinationsarbete. Så vitt jag vet, blev alla godkända på utbildningen som inte hoppade av "pga personliga omständigheter" (t.ex sjukdom eller att de flyttade till en annan stad och bytte utbildning till den orten i stället - från Malmö till Umeå eller Stockholm).

    Om du vill gå en högskoleutbildning som troligtvis kommer att ha mycket grupparbete och få tentor - kan jag rekommendera Studie- och yrkesvägledarprogrammet. :)

    Vad sägs om att om några år bli min kollega - en SYV>>? :)

    Bästa hälsningar

    ANNA