Hej Erik,

    ställ gärna den frågan till personal på din skola,
    därför att det är väldigt Olika hur sommarskolorna "funkar" - det inte självklart att ngn sommarskola finns för elever på din skola eller i din kommun.

    Generellt gäller:
    med F i svenska 3 kan du få examensbevis från ett yrkesprogram, ej från ett högskoleförberedande program.
    Om du får Studiebevis, kan du ta det till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra en ny planering - mot examensbevis på komvux (du kan då byta ut några kurser och få nya kurser i ditt examensbevis; dock är godkänt betyg i svenska 3 obligatoriskt även på komvux, om du vill få ut Högskoleförberedande examen).
    Din gymnasieskola kan också ansöka om förlängd studietid för dig - och om den ansökan blir beviljad, kommer du kunna läsa på din gymn.skola även under nästa läsår.

    Hänvisning/lästips: gymnasieguiden.se/reportage/sommarskola

    Vänligen
    ANNA