Joanna
    Jag har aldrig gått klart gymnasiet men jag skulle vilja kunna det, men nu har jag fått reda på att jag har en diagnos och håller på med min utredning. Då är ju det jag undrar finns det speciella skolor för människor med diagnos? Och hur kan man komma in på skolorna? Är det långa väntetider och så?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Joanna,
    om du är 20 år, kan du inte längre söka till gymnasieskola, utan det är folkhögskola eller komvux som du kan läsa på.
    Alla folkhögskoleutbildningar finns att se på www.folkhogskola.nu

    och komvux är det - i din "hemkommun", det vill säga den kommunen där du är folkbokförd - som du får se vad som finns. Din kommun kan eventuellt köpa någon utbildning för dig i en annan kommun eller på en privat skola. Detta får du ansöka om när du vet vad du får för diagnos och vilken utbildning du vill gå.
    Det är mycket bra att de fallen få hjälp av kurator eller psykolog.
    Om du inte inskriven på någon skola, vänd dig till kurator på komvux i din hemkommun.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Önskar dig stort lycka till!
    Milla SYV på Fragasyv.se
    Studie- och yrkesvägledare